حجت‌الاسلام رئیسی گفت: دستگاه‌های مسئول موظف هستند به استان‌هایی که در شاخص‌های جمعیت در معرض خطر قرار دارند، توجه ویژه داشته باشد.

رئیس جمهور در دومین جلسه ستاد ملی جمعیت که ظهر امروز چهارشنبه برگزار شد، جمعیت را یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت کشور عنوان کرد و گفت: ضروری است نگرانی‌های ایجاد شده در پایش جمعیت، منجر به اقدامات سریع، جامع و هماهنگ در اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» شود.

حجت‌الاسلام رئیسی ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها در تحقق مصوبات ستاد ملی جمعیت را مورد تأکید قرار داد و افزود: نتیجه برگزاری چنین جلساتی باید اجرای کامل و دقیق مصوبات در حوزه حمایت از خانواده جمعیت باشد. دستگاه‌هایی که در قانون مسئولیتی به آنان تکلیف شده، باید تلاش کنند وظایف محوله را با جدیت و کامل انجام دهند.

رئیس جمهور توجه ویژه ستاد ملی جمعیت به استان‌هایی را که از نظر شاخص‌های مربوط به جمعیت، وضع مناسبی ندارند ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مسئول موظف هستند به استان‌هایی که در شاخص‌هایی همچون نرخ باروری، آمار طلاق و پیری جمعیت در معرض خطر قرار دارند، توجه ویژه داشته باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی هماهنگی همه دستگاه‌های مسئول در حوزه جمعیت را پیش‌نیاز تحقق اهداف کشور در این حوزه خواند و بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقای شاخص‌های جمعیتی در همه استان‌های کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ضروری است سامانه پایش تسهیلات دولتی به زوج‌های جوان، در راستای تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی ستاد ملی جمعیت تشکیل شود.

حجت‌الاسلام رئیسی ضمن تاکید بر اینکه اشکالات احتمالی قانون حمایت از خانواده و جوانی نباید مانع اجرای آن شود، از دستگاه‌های مسئول خواست که این قانون را با جدیت و قوت اجرا کنند.

رئیس جمهور همچنین به دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ماموریت داد تا در حین اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ابهامات و کاستی‌های احتمالی آن را احصا نموده و ضمن ارائه گزارش به ستاد ملی جمعیت، از راه‌های مقتضی برای برطرف شدن‌ موارد مورد نظر کوشش کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
بقیه مردم باید بمیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
چرا از بیکاری هیچی نمیگه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
جناب اقای رییسی،بس کن دروغ رو
Iran (Islamic Republic of)
یه بنده خدا
۰۰:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
دقیقا ایشون در کشور چه کاره هستن ؟! سخنران ؟ منتقد ؟ ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
زارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
آهرین! واقعا" که به سرعت برق مشکلات مملکت را حل می کنی! در واقع یعنی همه اش را که روی هم بریزی سرجمع میشه هیچی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
آقای رییسی با جراحی یک‌شبه اقتصاد مردم و بازنشستگان به نون شبشون محتاج کردی مردم به ته مانده اشغال و دور ریز میوه سبزی سوق دادی اول معیشت درست کن تورم بیار پایین ارزش پول ملی ببر بالا قدرت خرید افزایش بده بعد فکر افزایش جمعیت باش فعلا که مردم از نداری از خانواده و بچه و زن فراریند چون درآمدش ندارند .
France
حامد
۲۲:۲۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
ما کمک نمیتونیم به نظام جمهوری اسلامی کنیم هیچ کمک سازمان راه شهرسازی همکاری نمیکند در حال به درخواست من مورد مسخره راه شهرسازی قرار گرفت ازویرایش شهر درحال که این اشتباه راه و شهرسازی بود مورد اختلاف من قرارگرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
کو؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
خسته نشدی از شعار و بایدهای الکی و بدون عمل چشمهاتو باز کن ببین شعارهایی وه دادی کدومش عملی شد اولش که قرار بود مدیران و نسئولین شایسته و کاربلد و باسواد و خداترس انتخاب کنی این‌پایه که کج گذاشته شد دیگه...
Germany
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
آقای رئیسی رئیس جمهور محترم. اخیرا در قبض‌های مخابرات گزینه ای اضافه کردین بنام سرویس دوره ای که سیاست جیب خالی کردن رو در دستور کار داره و سرویس زوری هستش و امکان غیرفعال کردن رو بدستور برداشتن که هر ماهه این پول زور رو دریافت کنن و مبالغ کلانی رو قالب کردن. واقعا اطلاعی ندارین!!!!! ؟؟؟؟؟
نمایندگان مجلس کسی نیس از حق ملت دفاع کنه ؟؟؟؟؟؟؟که دولت همچین تحمیلی رو روا داشته...این تحمیل از جنگ تحمیلی هم تحملیتره....
Germany
kar ra az payeh anjam bedahid asasi migan ravayati hast ez mollah nasredin ke in ravayat dar sal 1401 slami be samar miresad gharar shod beyn keshvarhay slami ye mosabeghh sorat begozarand harki raft donbal ye rahkari ke yek vasileh joor konad ke betavand
۲۰:۲۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
علمی و فرهنگی » میراث فرهنگی،گردشگری ،صنایع دستی
ضرورت تدوین نقشه باستانشناسی کشور
اجرایی نشدن ترسیم نقشه میراث فرهنگی و بی توجهی به آمایش سرزمین بر مبنای آن، به افزایش هزینه‌های شهرسازی و آسیب پذیری بیشتر از حوادث طبیعی منجر شده است.

کارشناس مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب سال ۶۷ ترسیم نقشه میراث فرهنگی کشور پیش بینی شد، اما هنوز برای تهیه این نقشه اقدامی نشده است. رضا فیضی با اشاره به اینکه ایران یکی از پنج تمدن زنده دنیا است افزود: متاسفانه به سبب نداشتن برنامه ریزی، موضوعِ داشتن سابقه تاریخی و برخوردن به بقایای میراث تاریخی در زیرزمین، بخصوص هنگام اجرای طرح‌های عمرانی و ساختمانی به یک مشکل تبدیل شده است، در حالی که وجود این آثار پشتوانه و فرصت بی نظیری است که هنوز از آن استفاده بهینه نکرده ایم.
وی اظهار داشت: به دلیل نبود نقشه میراث فرهنگی در اجرای آمایش سرزمینی هم دچار مشکل هستیم، زیرا اگر ما آمایش سرزمین را بر اساس نقشه میراث فرهنگی که همچنان تهیه نشده برنامه ریزی می‌کردیم، هزینه‌ها و آسیب‌ها به حداقل می‌رسید. وی گفت: هر وجب از این سرزمین دارای آثار، نشانه‌های زیستی و سابقه تاریخی است و به همین علت راهبردی‌ترین دستگاه در کشور ما باید میراث فرهنگی باشد.
وی با اشاره به اینکه سابقه تاریخی ۷ هزار ساله سرزمین مان افزود: اگر جایی در این سرزمین امکان زیست وجود داشت طی این تاریخ طولانی باید مورد استفاده گذشتگان قرار می‌گرفت، اما ما به این موضوع توجه نداریم و بدون توجه به آمایش سرزمینی و نشانه گذاری‌های دقیق میراثی اقدام به ایجاد شهر‌های جدید می‌کنیم.
این استاد دانشگاه توضیح داد: به طور نمونه ما بدون تهیه نقشه آمایش سرزمینی که پشتوانه میراث فرهنگی داشته باشد، شهر یا روستای جدیدی را جانمایی می‌کنیم و می‌سازیم که منجر به تحمیل هزینه‌های کلان به کشور می‌شود.
فیضی افزود: به طور نمونه شهر بهارستان در نزدیکی اصفهان در زمینی گچی بنا شد که کاشت درخت و ایجاد فضای سبز در آن هزینه زیادی دارد که این موضوع زیست پذیری این شهر را تحت تاثیر قرار داده و رونق آن تا حد زیادی به واحد دانشگاهی شهر وابسته است. وی از پردیس و پرند هم به عنوان شهر‌هایی یاد کرد که به درستی جانمایی نشدند و قابلیت زیست پذیری مناسبی ندارند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه منابع میراث فرهنگی، معنوی و مادی، هویت ملی ما را شکل می‌دهند گفت: جامعه ما دچار فراموشی شده است و به بخش‌های زیادی از تاریخچه فرهنگی کشور بی توجهی شده است. وی اظهار داشت: این نسیان در صد سال اخیر ر خ داده است به طوری که نمی‌دانیم با سرزمینمان چه کنیم و روش آزمون و خطا را بخصوص در ساخت و ساز‌ها و شهرسازی‌ها در پیش گرفته ایم.
فیضی گفت: در دهه‌های اخیر، ورود تکنولوژی هم در بی توجهی ما به پشتوانه‌های عظیم فرهنگی بی تاثیر نبود و این تصور شکل گرفت که دیگر به دستاورد‌های گذشته احتیاج نداریم. وی افزود: همچنین پول نفت باعث شد دستاوردهایمان را فراموش کنیم و به یاد نیاوریم که ما قرن‌ها بدون پول نفت زندگی کردیم، تمدن ساختیم و در تراز‌های جهانی حرف برای گفتن داشتیم. وی اظهار داشت ما مرعوب تکنولوژی شدیم و فراموش کردیم تکنولوژی ابزار است.
این کارشناس مرمت و احیای بافت‌های تاریخی گفت: تا دوره ناصرالدین شاه و پیش از این نسیان و فراموشی مثلا بافت تاریخی تهران تا جایی گسترش یافت که نسبت به گسل شمال جنوب و غرب تهران در امن‌ترین فاصله قرار داشت و این جانمایی ایمن بدون اینکه تجهیزات و تکنولوژی امروزی وجود داشته باشد، انجام شد.
وی اظهار داشت: در شمیران هم که روی گسل زلزله است ساخت و ساز‌ها سبک و داخل باغ بود تا اگر زلزله آمد آسیب‌ها به حداقل برسد. وی افزود: بارگذاری در آن منطقه کم بود، ولی در حال حاضر بدون توجه به راهنمایی گذشته مجوز گرانترین ساخت و ساز‌ها صادر می‌شود و در صورت وقوع زلزله علاوه بر خسارت‌های سنگین مالی ممکن است آسیب‌های جدی انسانی هم ببینیم.

Replay
Mute
Remaining Time -0:00
Fullscreen
کد ویدیودانلود
وی همچنین گفت: در شهر‌های تاریخی نیز در ساخت و ساز‌های جدید هیچ نگاهی به بستر تاریخی نمی‌کنیم، مثلا در دهه ۸۰ برف زیادی در شهر تاریخی رشت بارید که بر اثر سنگینی آن، سقف برخی خانه‌ها فرو ریخت. فیضی افزود: در حالی که مطالعات مردم شناسی نشان می‌دهد در گذشته هم به فاصله دهه‌ها برف سنگین در گیلان باریده است و رد چنین اتفاقاتی در فرهنگ عمومی مردم وجود دارد. به عنوان مثال همیشه عروس‌های رشتی یک پارو در جهیزیه خود به همراه داشتند و پیران این شهر هم برف سنگین دیگری در گذشته را به یاد می‌آوردند.
وی اظهار داشت: نمونه دیگر این بی توجهی را در ساخت و ساز‌های ساحلی در شمال کشور می‌بینیم. با مطالعه تاریخ و فرهنگ مردم شمال متوجه می‌شویم نزدیک دریای خزر شهر مهم و تاریخی نداریم و دریا هم در مقایسه با جنگل و کوهستان در فرهنگ مردم شمال نقش چندانی ندارد. امروز بدون توجه به نشانه گذاری‌های فرهنگی نزد مردم شمال، گرانترین ساخت و ساز‌ها را کنار ساحل دریای خزر می‌سازیم.
این استاد دانشگاه گفت: در سیل سال ۹۸ هم بنا بر گزارش سازمان میراث پل‌ها و بنا‌های تاریخی خسارت چندانی ندیدند، اما جاده‌ها و پل‌ها و ساخت و ساز‌ها با تکنولوژی و علم امروزی بسیار آسیب دیدند.
وی افزود: ما آنقدر با پدیده‌های طبیعی کشور بیگانه شدیم که اسم آن‌ها را حوادث غیرمترقبه می‌گذاریم در حالی که در گذشته برای همه آن‌ها چاره جویی شده است و نیاکان ما نشان دادند از سیل، زلزله، خشکسالی و کم آبی خبر و برای مقابله آن آمادگی داشتند.
فیضی گفت: منابع میراثی امروز نیاز ما است تا زندگی با کیفیت‌تر و کم هزینه تری داشته باشیم و باید اسناد پژوهشی بر مبنای تاریخ تدوین کنیم و این مطالعات پشتوانه قدم‌های ما در بخش‌های مختلف باشد تا از آزمون و خطا و هدر رفت منابع جلوگیری کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
افزایش حقوق بازنشستگان کشوری ولشکری چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
اهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
چشم
آخرین اخبار