هاشم کارگر گفت: تحول در ماموریتها و تکالیف سازمانی، تحول در نحوه ارایه خدمات در اولویت دیگر سازمان ثبت احوال است.
او در آیین معارفه مدیرکل ثبت احوال استان همدان گفت: ثبت احوال به عنوان سازمان حاکمیتی و زیربنایی، هویت بخشی به افراد از زمان تولد تا مرگ را عهده دار است.
معاون وزیر کشور گفت: سازمان ثبت احوال نقش مهمی در تنظیم امور زندگی یک فرد و جامعه دارد همچنین در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، انتظامی و امنیتی ثبت احوال حرف نخست را میزند.
کارگر ادامه داد: این مجموعه با عملکرد خود از جمله اتقان مدارک، ارایه خدمات آسان و در دسترس، میتواند تسهیل کننده امور برای مردم باشد.
او گفت: جایگاه این سازمان ابتدا باید از سوی فعالان در ثبت احوال و سپس حاکمیت ارتقا یابد که در این راستا باید با عملکرد مطلوب و موثر، تحول در سازمان و ماموریتها نگاه حاکمیت را به این سازمان جلب کرد.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: عملکرد سازمان ثبت احوال از بدو تاسیس یعنی از حدود یکصد سال پیش تاکنون درخشان بوده است، اما با گذر زمان ماموریتهای آن متنوع و افزایش یافت.
کارگر یادآوری کرد: مسئولیت این مجموعه در مقطعی ثبت چهار واقعه حیاتی شامل تولد، ازدواج، طلاق و مرگ بود، اما با توجه به گستره مخاطبان در بخش حقیقی و حقوقی، پیشرفت تکنولوژی، دانش افراد و تغییر در نیازمندیهای افراد در همه امور، تغییر و تنوع در ماموریتهای این سازمان ضروری شد.
او با بیان اینکه باید همه اطلاعات مرتبط با هویت افراد در ثبت احوال گردآوری شود اظهار داشت: برای انجام هر اقدامی توسط افراد، استعلامهای گوناگونی از جمله استعلام هویتی، مدرک تحصیلی و اموال از متقاضی میشود.
کارگر تاکید کرد: از نظر فرایندی تعدد استعلامها جایز نیست چراکه موجب حاکم شدن فرهنگ بدی در کشور شده بدان معنا که نبود صحت گفتار در افراد جامعه القا میشود.
معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال گفت: استعلام از نهادهای مختلف، نبود اطمینان به مردم را القا میکند در حالیکه یکی از مهمترین مسئولیتهای اجتماعی کارگزاران نظام اسلامی تمدن سازی است که این هدف نیز در گرو زمینه سازی برای ارتقای فرهنگ جامعه است.
او علت تهیه پایگاه سببی و نسبی و ایجاد درخت واره (شجرنامه) هر فرد را اعلام وضعیت هویتی، سبب و نسب فرد به جای تعدد استعلام دانست.
کارگر از رییس جدید این اداره کل خواست برنامه تحولی این دستگاه را ظرف ۲ هفته ارائه دهد و گفت: ارزیابی سه ماهه ادارات کل استانها توسط سازمان ثبت احوال به منظور بررسی وضعیت پیشبرد برنامهها بر اساس اسناد بالادستی صورت میگیرد.
معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال برنامه محوری، ارتقای بهره وری، تحول در استان در سطوح مختلف، خدمتگزاری به مردم و همکاران را از اولویتهای اصلی سازمان ثبت احوال کشور دانست.
او با بیان اینکه الکترونیکی کردن خدمات سازمان و برون سپاری فعالیتها مهم است اظهار داشت: همزمان با هفته دولت سالجاری چند طرح سازمان ثبت احوال بهره برداری میشود که یک نمونه از آن راه اندازی خدمات و درگاه مبتنی بر تلفن همراه است.
در این آیین از خدمات ۳۹ ماهه اسد حسن زاده زورمند قدردانی و بابک بختیاری به عنوان مدیرکل جدید ثبت احوال استان همدان منصوب و معرفی شد.