نشست سه جانبه رئیس‌جمهور روکراین، رئیس‌جمهور ترکیه و دبیرکل سازمان ملل درباره صادرات غلات در لویو در غرب اوکراین برگزار شد.

در نشست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با دبیرکل سازمان ملل و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره مسائل و مشکلات اوکراین در شش ماه جنگ گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صادرات غلات و محافظت از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در بحبوحه جنگ از موضوعاتی بود که در این نشست به آن‌ها پرداخته شد.

این گردهمایی که در شهر لویو در غرب اوکراین و نزدیک مرز لهستان برگزار شد، نخستین سفر رسمی «رجب طیب اردوغان» و دومین سفر «آنتونیو گوترش» به اوکراین پس از آغاز جنگ در این کشور بود.

رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان یکی از کشور‌های عضو ناتو در این دیدار تلاش کرد خود را به عنوان واسطه‌ای برای حل‌وفصل اختلافات سیاسی میان روسیه و اوکراین معرفی کند.

«استفان دوژاریک» سخنگوی سازمان ملل پیش از این نشست گفت: «سه مقام حاضر در این گردهمایی قرار است در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین که در حال حاضر در اختیار نیرو‌های روسی است با یکدیگر گفت‌وگو کنند.»

روز گذشته ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود بار دیگر از نیرو‌های روسی خواست تا این نیروگاه را ترک کنند.

«ایگور کریلوف» فرمانده نیرو‌های حفاظت رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه اعلام کرد که طبق اطلاعات به دست آمده نیرو‌های اوکراینی قصد داشتند همزمان با سفر گوترش به اوکراین به این نیروگاه حمله کنند تا روسیه را به تروریسم هسته‌ای متهم کنند.

زلنسکی در این نشست سه جانبه اعلام کرد که با اردوغان درباره توافق صادرات غلات و اقدامات روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه گفت‌وگو کرده است.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین تأکید کرد: «ما با اردوغان در مورد موضوعات دفاعی و همکاری در این زمینه گفت‌وگو کردیم. ما اطمینان داریم که گسترش همکاری با ترکیه به نفع هر دو طرف خواهد بود.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار