دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواستار بازرسی فوری آژانس از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اوکراین شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه اعلام کرد ضرورت دارد که بازرسی فوری آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نیروگاه به دست نیرو‌های روسیه افتاده و حملات و درگیری‌ها اطراف آن افزایش یافته است. نیروگاه زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اروپاست، اوایل ماه مارس در روز‌های آغازین جنگ، به دست نیرو‌های روس افتاد. کیف و مسکو از پنج اوت یکدیگر را به بمباران آنجا متهم می‌کنند. در حالی که یک بار خمپاره‌هایی نزدیک یک ساختمان ذخیره مواد رادیواکتیو این نیروگاه فرود آمد و یک بار دیگر حملات به توقف خودکار یک رآکتور منجر شد.

استولتنبرگ در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «اشغال این تأسیسات توسط سربازان روسی تهدیدی جدی برای امنیت آن است و خطر یک حادثه یا حادثه هسته‌ای را افزایش می‌دهد (..) نیاز فوری به مجوز بازرسی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی و خروج همه نیرو‌های روسی وجود دارد.» وی پس از دیدار با الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، تاکید کرد که کنترل روسیه بر زاپوریژیا «مردم اوکراین، کشور‌های همسایه و همچنین جامعه بین المللی را به خطر می‌اندازد.»

حملات اخیری که این نیروگاه را هدف قرار داد و نگرانی از وقوع یک فاجعه هسته‌ای را افزایش داد، هفته گذشته جلسه شورای امنیت سازمان ملل را موجب شد و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعزام بازرسان آژانس را به این نیروگاه "در اسرع وقت" خواستار شد.

روسیه سرویس‌های سازمان ملل را به جلوگیری از مأموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم می‌کند. اوکراین نیز به نوبه خود با آن مخالف است و می‌گوید این کار به اشغال این نیروگاه توسط روسیه از نگاه جامعه بین الملل مشروعیت می‌بخشد.

برچسب ها: جنگ اوکراین ، ناتو ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۹:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
ناتو با روسیه در جنگ است و هیچ تقاضایی از روسیه نمی تواند داشته باشد. مگر بعد از جنگ و در صورت تمایل روسیه.
آخرین اخبار