معاون راهبری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی در مشهد:

مراکز مثبت زندگی، بزرگ‌ترین شبکه خدمات اجتماعی در خاورمیانه است

معاون راهبری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی در مشهد گفت: فعالیت مراکز مثبت زندگی در سال ۹۸ آغاز شده و اکنون در حال تکمیل چرخه‌ فعالیت‌های خود می‌باشد.

سید حسین خادم حسینی معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی در مشهد  صبح امروز در حاشیه برگزاری همایش آموزشی توجیهی مراکز مثبت زندگی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: سامانه هوشمند پایه‌ی این شبکه بزرگ خدماتی، در حال تکمیل است و فاز اول آن آبان‌ راه‌اندازی می‌شود.

او مراکز خدمات بهزیستی که در عرف این سازمان، به مراکز مثبت زندگی موسوم است را بزرگ‌ترین شبکه ارائه خدمات اجتماعی محله‌محور توصیف کرد و افزود: این تشکیلات و این سطح و حجم از خدمات محله‌محور، افتخار نظام و سازمان بهزیستی است که در جای جای کشور به همه‌ی شهروندان ارائه می‌شود.

خادم حسینی ادامه داد: این شبکه بزرگ با ۲۵۰۰ واحد خدماتی در سطح کشور، از طریق یک سامانه هوشمند جامع به هم و به واحد‌های سازمانی بهزیستی در ستاد کشور، ستاد استان‌ها و شهرستان‌ها متصل می‌شوند که با سطوح دسترسی متفاوت، تمام مراکز و کارشناسان بهزیستی در سراسر کشور را در لحظه با یکدیگر مرتبط می‌سازد.

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی بیان کرد: مراکز مثبت زندگی، با شناختی که از محلات و شهروندان ساکن آن‌ها بدست آورده‌اند و همچنین، شناسایی آسیب‌ها، مشکلات و کانون‌های حمایت اجتماعی در مناطق گوناگون شهرها، می‌توانند بهترین ظرفیت برای ارائه‌ی خدمات سایر نهاد‌های دولت همچون شهرداری‌ها به ساکنین محلات باشند.

او با بیان اینکه آیین‌نامه فعالیت‌های این مراکز در حال بازنگری است تصریح کرد: پس از بررسی ضعف‌ها و قوت‌هایی که در طول یک سال و نیم که از تشکیل این مراکز می‌گذرد، بر اساس برنامه‌ای که در چشم‌انداز مراکز دیده شده، شیوه‌نامه‌ی جامعی در ستاد بهزیستی کشور در دست تدوین است که تمام وجوه فعالیت‌ها، خدمات قابل ارائه، نحوه‌ی رتبه‌بندی، سطح خدمات، نحوه مراجعه خدمت‌گیرندگان، قیمت تمام شده‌ی خدمات و سایر مسائل در آن دیده شده است.

معاون راهبری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی با یادآوری اینکه سامانه‌های پیشین این مراکز، به خاطر اشکالاتی که در ارتباط شبکه‌ای آن‌ها داشت با راه‌اندازی سامانه جدید، کنار گذاشته می‌شود تاکید کرد: اطلاعات مندرج در سامانه‌های پیشین به اضافه سابقه‌ی فعالیت‌های مراکز و سایر داده‌ها به سامانه‌ی جدید منتقل می‌شود و علاوه بر این، اطلاعات جدیدی که برای کار در سامانه‌ی هوشمند جدید مورد نیاز است در آن بارگذاری خواهد شد.

خادم حسینی اظهار کرد: تنها خدمت‌گیرندگان این مراکز، مددجویان بهزیستی نیستند بلکه سایر شهروندان و از جمله مراجعین بالقوه به سازمان یا سایر افراد می‌توانند از مراکز مثبت زندگی، به عنوان پیشخوان سازمان بهزیستی، خدمات دریافت کنند.

او افزود: در آیین‌نامه‌ی فعالیت‌های این مراکز، تمام خدمات سازمان بهزیستی و همه‌ی مواردی که این مراکز بسته به سطح و رتبه‌ی مکتسبه قادر به انجام آن هستند احصا شده است.

معاون راهبری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی ادامه داد: بر اساس این شیوه‌نامه، دستورالعملی برای هر کدام از خدمات تعریف شده که نیروی انسانی و هزینه‌های مورد نیاز نیز در آن دیده شده و در نتیجه، هر مرکز با توجه به رتبه و سطح و نوع خدماتی که ارائه می‌کند می‌تواند ساختار نیروی انسانی برای خود تعریف کند و بسته به تمایل مدیر مرکز و درخواست گسترش خدمات آن، نیرو‌های متخصص کافی بکار بگیرد.

خادم حسینی با تأکید بر اینکه موضوع نظارت بر حسن انجام خدمات این مراکز که از وظایف دستگاه حاکمیتی است نیز در شیوه‌نامه دیده شده بیان کرد: با آغاز دوره‌ی جدید فعالیت مراکز ارائه خدمات بهزیستی از آبان‌، به صورت عملیاتی و عینی، شاهد وجهه‌ی بسیار مثبت مراکز مثبت زندگی باشیم و مددجویان و سایر شهروندان، طعم دریافت خدمت در نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت خود را بچشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار