در بررسی تخصصی، علت کدورت چشمه کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری، پدیده‌ای طبیعی بیان شد.

به دعوت استاندار جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه منابع آب دانشگاه شهرکرد از محل چشمه کوهرنگ بازدید کردند تا دلایل کدورت آن را بررسی کنند.

عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهرکرد گفت: برخی دلیل کدورت آب چشمه کوهرنگ را فعالیت‌های انسانی از جمله حفر تونل ذکر کرده اند که این موضوع صحت ندارد، بلکه کدورت آب پدیده‌ای طبیعی است.

دکتر عالی پور افزود: در گذشته هم میزان کدورت این چشمه تا ۱۱۰۰ ntu (واحد اندازه گیری کدورت آب) نیز رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر اقلیم کشور، افزایش دوباره کدورت چشمه کوهرنگ دور از انتظار نیست که این موضوع تامین آب شرب پایدار ۷ شهر‌ها و ۳۲ روستا با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را با خطر مواجه می‌کند و پیشنهاد می‌شود که تصفیه خانه‌ای با ظرفیت و تجهیزات مناسب در مسیر چشمه ایجاد شود تا کدورت‌های احتمالی را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد با اشاره به این که چشمه کوهرنگ یکی از مهم‌ترین و بزرگترین چشمه‌های کارستی کشور است گفت: بارش‌های بی سابقه در بالا دست این چشمه، میزان زیادی گل و لای را به شبکه‌های زیر زمینی و شکاف‌های تغذیه کننده این چشمه وارد کرده که سبب کدورت آب چشمه شده است.

دکتر داوودیان افزود: گر چه چشمه‌های کارستی آب زیادی دارند، اما توانایی پایش آب را ندارند و آلودگی‌های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی را وارد جریان آب می‌کنند و این اتفاقی طبیعی است.


بیشتر بخوانید


عضو دیگر هیات علمی دانشکده مناطبع طبیعی دانشگاه شهرکرد گفت: در بالاست چشمه قسمتی بنام سیرک یخچالی وجود دارد که بارندگی شدید سبب ذوب آن و ورود گل و لای فراوان به شکاف‌ها و مجاری تغذیه کننده آن شده است.

دکتر پژوهش افزود: برای رفع کدورت آب چند روز زمان نیاز است تا گل و لای از مخازن و شیار‌های چشمه خارج و آب دوباره زلال شود.

وی ادامه داد: بسته شدن مجاری چشمه کوهرنگ و وارد نشدن هوا به آن سبب افزایش کربنیک اسید آب و در نتیجه افزایش انحلال سنگ‌های آهکی و افزایش کدورت آب چشمه شده است.

چشمه کارستی، چشمه‌ای است که حاصل نفوذ آب مخازن بزرگتر به یک مخزن کوچکتر و خروج آن از چشمه است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار