عربستان سعودی یک زن فعال حقوق بشر را به دلیل انتشار توئیت به ۳۴ سال حبس محکوم کرد.

برخی محققان و فعالان از محکوم شدن یک کاندیدای دکترای دانشگاه «لیدز» که مادر دو فرزند است به ۳۴ سال زندان در عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش میدل ایست آی، یک سازمان حقوق بشر مستقر در واشنگتن در این باره اعلام کرد: «سلمه الشهاب در ژانویه ۲۰۲۱ در تعطیلات خود در عربستان سعودی به سر می‌برد و زمانی بازداشت شد که قصد داشت به انگلیس بازگردد.»

الشهاب ابتدا به دلیل توئیت‌هایی که برای احقاق حقوق در عربستان منتشر کرده بود، به شش سال زندان محکوم شد.

اما هفته گذشته دادگاه کیفری تخصصی عربستان سعودی در یک درخواست تجدیدنظر، این حکم را به ۳۴ سال زندان به همراه ۳۴ سال ممنوعیت سفر افزایش داد.

این طولانی‌ترین حکمی است که تاکنون به یک مدافع حقوق زنان در عربستان داده شده است.

حکم دادگاه عربستان هفته‌ها پس از سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی صادر شد. فعالان حقوق بشر پیش از این سفر هشدار داده بودند که این می‌تواند پادشاهی را برای تشدید سرکوب مخالفان و دیگر فعالان دموکراسی جسورتر کند.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان محکومیت الشهاب را محکوم کرد و آن را طولانی ترین حکم زندان برای یک فعال خواند. این سازمان گفت بسیاری از فعالان زن تحت محاکمه های ناعادلانه قرار گرفته اند که منجر به صدور احکام خودسرانه شده و تحت "شکنجه شدید" از جمله آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.

واشنگتن پست روز سه شنبه مقاله ای درباره رفتار عربستان سعودی با این دانشجوی دانشگاه لیدز منتشر کرد و در آن نوشت پرونده وی نشان داد که "تعهداتی" که رئیس جمهور آمریکا درباره اصلاحات [در عربستان] دریافت کرده بود یک "نمایش مضحک" بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار