برای تعمیرات بازار تاریخی شهر اراک قرارداد‌هایی با موضوع رفع نقاط حادثه خیز، کف فرش گذر‌ها و سرای تقوایی منعقد شده است.

علیرضا کریمی شهردار اراک در خصوص وضعیت احیاء و تعمیرات بازار تاریخی شهر اراک مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

در حال حاضر بازسازی بازار تاریخی اراک با ۴ نوع قرارداد از جمله قرارداد رفع نقاط حادثه خیز به مبلغ ۲۹ میلیارد ریال، کف فرش گذر‌ها با دو قرارداد به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و سرای تقوایی به مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط شهرداری در حال پیگیری است.

مجموعه قرارداد‌های مربوط به حفظ و مرمت بازار تاریخی اراک توسط معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک اجرایی و تمام فعالیت‌ها با نظارت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود.

یک رویکرد اشتباه در بحث مرمت و احیاء بازار تاریخی شهر اراک، غفلت از همکاری کسبه باراز و اوقاف به عنوان مالکین است که این روند باید اصلاح شود.

با توجه به اعتبارات کم میراث فرهنگی و شهرداری که فضا‌های عمومی بازار را مرمت و احیا می‌کنند، باید با نگاه جامع‌تر و همکاری مالکین، نسبت به حفظ مجموعه ارزشمند و تاریخی بازار اراک اقدام کرد.

پیمان عین القضاتی رئیس شورای اسلامی شهر اراک هم در خصوص مرمت بازار تاریخی اراک گفت: متاسفانه بازار تا روز‌های گذشته فاقد طرح جامع بوده است و این امر باعث مرمت‌های مختلف شده است.

عین القضاتی گفت: گذرها، راسته بازار و کاروانسرا‌ها هر کدام یک مدل سنگ فرش شده است و این امر به دلیل این است که هر بار برای مرمت بازار، اعتبار در اختیار یک اداره بوده است.

اوایل مردادماه بارش‌های سیل آسا و آبگرفتگی موجب آسیب دیدن بخشی از بازار تاریخی اراک شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.