دو واحد مرغداری با ۲۸ هزار قطعه جوجه گوشتی به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل ولوژنیک (فوق حاد)، حذف و پاکسازی شدند.

زیدآبادی، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: این دو واحد مرغ گوشتی به ظرفیت ۲۸ هزارحذف  قطعه در سبزوار به علت تلفات ناشی از ابتلا به بیماری نیوکاسل و علائم تیپیک بیماری، پس از اخذ نتایج مثبت آزمایشگاهی، با رعایت شرایط بهداشتی–قرنطینه‌ای معدوم سازی شدند.

او  افزود: این مرغداری‌ها تحت مدیریت یکسان در دو روستای متفاوت قرار داشتند و مرغ مادر و کارخانه جوجه کشی یکسانی داشتند که هر دو مرغداری همزمان به بیماری نیوکاسل مبتلا شدند و دارای تلفات حدودا ۳۰ درصدی بودند؛ لذا نبود رشد در گله کاملا مشهود بود و برای جلوگیری از انتقال بیماری به واحد‌های مجاور، معدوم سازی در سن ۱۷ روزگی در واحد‌های ذکر شده صورت گرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ادامه داد: معدوم سازی واحد‌های درگیر بیماری یک اقدام پیشگیرانه و اقتصادی در سالن‌های مرغداری به شمار می‌رود و تلاش می‌شود تا از شیوع نیوکاسل در دیگر واحد‌های مرغداری جلوگیری شود.

زیدآبادی بیان کرد: نیوکاسل از جمله بیماری‌های ویروسی است که سالانه برخی از مرغداری‌های صنعتی و طیور بومی روستا‌ها را درگیر می‌کند و واکسیناسیون نکردن به موقع طیور و سهل انگاری در رعایت مسایل بهداشتی قرنطینه‌ای، باعث بروز و انتقال این بیماری می‌شود.

او تصریح کرد:مهمترین راهکار مقابله با این بیماری، رعایت مسائل امنیت زیستی و قرنطینه‌ای و استفاده مناسب و به موقع از واکسن‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.