رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: طرح ایمن‌سازی رایگان طیور بومی خراسان رضوی علیه بیماری نیوکاسل همزمان با هفته پدافند غیرعامل اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهرام شرقی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی  خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح ایمن‌سازی رایگان طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل همزمان با هفته پدافند غیرعامل گفت: در این عملیات که در سراسر استان اجرا خواهد شد بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه طیور بومی روستا‌های استان علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

او افزود: بیماری نیوکاسل از نوع بیماری‌های واگیردار ویروسی طیور است و در صورت بروز، خساراتی، چون تلفات، کاهش رشد و کاهش تولید تخم مرغ را در گله‌های صنعتی و بومی بر جای خواهد گذاشت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: امکان گردش ویروس عامل این بیماری در بین طیور بومی و صنعتی وجود دارد و باعث ماندگاری ویروس فعال در جمعیت پرندگان منطقه می‌شود که واکسیناسیون یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بروز بیماری و کم کردن و دفع ویروس از پرندگان بیمار است.

شرقی بیان کرد: علائم بیماری نیوکاسل به سه شکل گوارشی با علایم زخم در دستگاه گوارش و اسهال بیشتر به رنگ سبز، عصبی با علایم افتادگی بال‌ها، خواب آلودگی، گوشه‌گیری، کم تحرکی و پیچش گردن و تنفسی با علایم صدا‌های غیرطبیعی تنفسی و سختی در تنفس خود را نشان می‌دهد.

او با اشاره به اینکه از تمامی پرورش دهندگان طیور سنتی و صنعتی خراسان رضوی می‌خواهیم در صورت مشاهده علائم یادشده مراتب را با سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در میان بگذارند، تصریح کرد: ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است. و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود و خراسان رضوی ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ رتبه‌های نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.