مسئولان محلی طالبان در بامیان تأیید کرده‌اند که به دلیل ملاحظات سازمان یونسکو، کار ساخت‌و‌ساز در ساحه بازار کهنه این ولایت متوقف شده است.

مسئولان محلی طالبان در بامیان به رسانه‌ها تأیید کرده‌اند که به دلیل ملاحظات سازمان یونسکو، کار ساخت‌و‌ساز در ساحه بازار کهنه این ولایت متوقف شده است.

مقام‌های محلی طالبان در یک اقدام غیرمنتظره در مراسمی کار بازسازی بازار کهنه این ولایت را آغاز کرد‌ بودند.

ملا عبدالله سرحدی، والی و مولوی سیف‌الرحمان محمدی، رئيس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بامیان، گفته بودند که مطابق راهنمایی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و با مشورت سازمان یونسکو، این بازار بازسازی می‌شود.

اما به‌تازگی روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از مسئولان یونیسکو گزارش داده است که طالبان هیچ‌گونه مشورتی با این سازمان در زمینه بازسازی بازار کهنه بامیان نکرده‌اند.

در گزارش گاردین آمده که یونسکو مخالف هر گونه ساخت‌و‌ساز در ساحات تاریخی بامیان به‌ویژه در ساحه بازار کهنه این ولایت و اطراف پیکره‌های بودا است.

گفتنی است که بازار کهنه بامیان در برابر پیکره بودای صلصال و ساحه سرخ فرهنگی موقعیت دارد. یونسکو، سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، هر گونه ساخت‌و‌ساز در این ساحه و دیگر ساحات تاریخی بامیان را ممنوع کرده است.

پیش از این باستان‌شناسان فرانسه از خطر گم‌شدن همیشگی شهر باستانی بودایی مس عینک لوگر در پی استخراج معدن مس توسط کمپنی چینی هشدار داده‌اند.

برچسب ها: طالبان ، یونسکو ، بودا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.