رسول سراییان گفت: امروزه تحول و اقتصاد دیجیتال، پیشران رشد و توسعه نوآوری، کارآفرینی و تولید دانش بنیان در جوامع مختلف بشمار میآید و آشنایی با مفاهیم و کاربردهای این فناوریها برای همه مدیران کسب و کار، حالت انتخابی ندارد بلکه یک الزام است.
او با بیان اینکه دیجیتال شدن کسب و کارها و ورود به عرصه استفاده از فناوریهای جدید شرط بقای آنهاست، اظهار داشت: هیچ کسب و کار و صنعتی از این موضوع مستثنی نیست و شامل همه واحدها از کوچک تا متوسط و بزرگ مانند سوپرمارکت ها، آرایشگاهها تا بنگاههای ۱۰ تا ۵۰ نفره و شرکتهای بزرگ را شامل میشود.
سراییان با اشاره به اینکه امروزه ما در موج پنجم نوآوری و کارآفرینی و فرصتهای آن قرار داریم، اضافه کرد: تا ۱۰ سال آینده حداقل ۴۰ درصد کسب وکارها در صورتیکه نتوانند خود را تغییر دهند و از فناوریهای جدید بهره نگیرند از بین میروند.
او مهمترین و نخستین شرط برای تحقق تحول دیجیتال در بین واحدهای کسب و کار و بنگاهها را آگاه شدن مدیران آنها به ویژه مدیرعامل و یا بالاترین مقام هر سازمان و یا دستگاه نسبت به اهمیت این موضوع دانست و تاکید کرد: آنها باید در این زمینه آگاه شوند که ادامه کسب و کار و حضور در فضای رقابتی بدون استفاده از فناوریها و ورود به عصر دیجیتال امکانپذیر نیست.
او با بیان اینکه تحول دیجیتال چهار دستاورد اساسی برای صنایع و کسب و کار فراهم میکند، توضیح داد: بهای تمام شده خدمات و کالاها کاهش و قدرت رقابت و ارتقاء کیفی در تولید محصول و خدمات افزایش مییابد و جریانهای جدید درآمدی همراه با تنوع گسترده در تولید محصول و خدمات در حوزه کسب و کار برای آنها فراهم میشود.
این کارشناس فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه اگر بنگاهها و اصناف مختلف وارد عرصه اقتصاد دیجیتال نشوند، همان اتفاقی که برای برخی کسب و کارها مانند آژانسهای تاکسی و مسافرتی و هتلینگ، صنعت بانکداری، بیمه و مخابرات افتاد برای آنها نیز میافتد، تصریح کرد: دیجیتالی شدن به سراغ همه کسب و کارها میآید بنابراین اصناف و بنگاهها باید با این تغییرات همراه شوند و قبل از اینکه فرصت را از دست بدهند خود را آماده کنند.
سراییان با تاکید بر ضرورت آگاهی رسانی و اطلاع رسانی در این زمینه توسط نهادهای مختلف دولتی و مردم نهاد، گفت: تنها عامل ورود به این عرصه در مراحل نخست این است که مدیران ارشد سازمانها و کسب و کارها نسبت به آن اعتقاد پیدا کرده و برای اجرای آن اراده و جدیت داشته باشند و اگر اینگونه نباشد کسب و کار آنها به طور جدی در معرض نابودی قرار میگیرد.
او ادامه داد: در مرحله بعد باید مدیران شرکتها و بنگاه ها، تحول دیجیتال را به عنوان یکی از اولویتهای اساسی مد نظر بگیرند و با قدمهای کوچک، اما مطمئن و محکم در این زمینه گام بردارند.
سراییان عواملی مانند فرهنگسازی، نیروی انسانی و جدیت و اراده مدیریت را برای پیشبرد تحول دیجیتال ضروری خواند و تاکید کرد: لازم است این موضوع بطور مستمر توسط مسوولان و مدیران بخشهای دولتی و خصوصی پیگیری شود و حالت شعاری نداشته باشد.
او همچنین اظهار داشت: تحول دیجیتال به این معنی است که کل یک کسب و کار متحول شود و فقط بحث استفاده از یک درگاه اطلاع رسانی نیست بلکه شامل تغییرات بنیادی و اساسی در فرایندهای انجام کار، تولید و تولید درآمد است.
او با اشاره به اینکه مدیران باید با آموزش و آگاهی رسانی با ابعاد تحول دیجیتال آشنا شوند، افزود: این موضوع ابعاد بسیار گسترده و زمان بر دارد که شرط اول تحقق آن، خواست و اراده خود مدیر مجموعه است و نهادهای مختلف میتوانند در این زمینه تسهیلگری کنند، آموزش دهند، نمونههای موفق را معرفی کرده و دستاوردهای موفق و همچنین طرحهای ناموفق را به اشتراگ بگذارند.
سراییان، آگاهی بخشی، آموزش، ترویج، حفاظت و امنیت داده ها، ایجاد چارچوبهای حقوقی و ایجاد مشوقهای مالی را از وظایف و راهبردهای دولت در این زمینه عنوان کرد.
منبع:ایرنا