فوق تخصص خون و انکولوژی گفت : خون و فرآورده‌های خونی نجات بخش بسیاری از بیماران و مجروحان و به ویژه مادران باردار در مواقع ضروری است.

مظفر ازنب فوق تخصص خون و انکولوژی گفت : اهدا خون ذخایر مضر آهن را کاهش می‌دهد و از آنجا که معمولا برای کسی که خون می‌دهد تست‌های کبدی وآزمایشات هپاتیت انجام می‌شود ممکن است در این زمان برخی از مشکلات احتمالی سلامتی فرد مشخص شود و این هم یکی دیگر از فواید این اقدام خداپسندانه است.

وی ادامه داد: حداقل سن قابل قبول برای اهداء خون ۱۸ سالگی و حداکثر ۶۰ سالگی است و کسانی که دفعات متعدد و مستمر اهدای خون دارند حداکثر ۶۵ سال و حداکثر سن برای افرادی که برای اولین بار اقدام می‌کنند ۶۰ سال است.

به گفته ازنب آقایان هر سه ماه و خانم‌ها هر چهار ماه می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند و در زنان سطح هموگلوبین خون قبل از اهدا بایستی حداقل دوازده و نیم و در مردان ۱۳ گرم در دسی لیتر باشد.

فوق تخصص خون و انکولوژی خاطر نشان کرد: وزن مطلوب برای اهدای خون حداقل ۵۰ کیلوگرم به بالا می‌باشد، اهداکنندگان باید طی ۴ تا ۶ ساعت قبل از اهدا، غذا میل کرده باشند و مصرف غذای مقوی و مکمل پس از اهدا خیلی ضرورتی ندارد.

وی اضافه کرد: فرد اهدا کننده خون لازم است پس از این اقدام، ۱۵ دقیقه روی تخت استراحت کند و در هنگام بلند شدن بسیار آرام و با کمک از تکیه گاه بلند شود، ضمنا تا ۲۴ ساعت بعد از خونگیری بهتر است به غیر از پیاده روی‌های سبک ورزش سنگین نداشته باشد.

فوق تخصص خون و انکولوژی خاطر نشان کرد: افراد سیگاری نیز بهتر است تا یک ساعت بعد از اهدای خون سیگار نکشند و کسانی که بیماری‌های قلبی، ریوی، عفونی، کلیوی، کبدی، فشار خون بالا، دیابت، کم خونی، سابقه سرطان، صرع، تشنج، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، خالکوبی و سابقه اختلال انعقادی خونریزی دهنده دارند بهتر است خون اهدا نکنند.

وی افزود: افرادی که طی یک سال اخیر به مناطقی که احتمال اپیدمی عفونی در آن وجود داشته و یا مناطق مالاریا خیز مسافرت داشته اند و یا سابقه سقط و زردی یرقان داشته‌اند بهتر است خون اهدا نکنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.