معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:با هماهنگی‌های انجام شده، بیمه‌ها پیش‌پرداخت‌ها را دریافت کرده و آمادگی دارند مبالغ را به مراکز خدمات دارویی پرداخت کنند.

دکتر قدرت‌الله رستمی  با ابرازرضایت از اجرای طرح «دارویاری» گفت: طلب داروخانه‌ها ازبیمه‌ها در این طرح به دو برابر طلب گذشته خواهد رسید و این موضوع اهتمام سازمان‌های بیمه‌گر را برای به‌روز کردن پرداخت‌ها بیشتر می‌کند تا طرح ضمانت اجرایی بیشتری کسب کند.

او گفت: بیمه‌ها پیش‌پرداخت اجرای این طرح را دریافت کرده‌اند و اینگونه نیست که ما منتظر اعتبار باشیم، باهماهنگی‌های انجام شده در سطح کلان و هماهنگی‌های بین سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه، بیمه‌هاپیش‌پرداخت‌ها را دریافت کرده و آمادگی دارند به محض دریافت اسناد دارویی از جمله نسخه دارو مبالغ را به مراکز خدمات دارویی پرداخت کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:خوشبختانه تاکنون رضایت بالایی از اجرای طرح دارویاری در سطح استان حاصل شده است البته در ابتدا کم و کاستی‌هایی در زیرساخت‌ها بود که مرتفع شد و  با سرکشی و بازرسی مراجع ذیصلاح شامل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و بیمه‌های سه‌گانه نحوه انجام آن رصد و پایش می‌شود.

رستمی گفت:در پرداخت مبالغ، بیشتر داروخانه‌های خصوصی در اولویت هستند و دولت تلاش می‌کند بخش خصوصی را با خود همگام سازد چراکه طلب داروخانه‌ها از بیمه‌ها در این طرح به بیش از دو برابر طلب گذشته خواهد رسید و این موضوع اهتمام سازمان‌های بیمه‌گر را برای به‌روز کردن پرداخت‌ها بیشتر می‌کند تا طرح ضمانت اجرایی بیشتری کسب کند.

او درباره دارو‌های مشمول طرح گفت: دارو‌های ایرانی تولید داخل مشمول این طرح هستند و در مورد دارو‌های وارداتی اعمال نمی‌شود و قیمتشان تغییر نکرده و به روال قبل است به طوریکه یارانه واردات دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکننده تعلق می‌گیرد، اما در مورد دارو‌های ایرانی یارانه از طریق بیمه به خود بیمار داده می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا گفت:کسانی که بیمه ندارند، تا چند ماه فرصت دارند در  دفاتر پیشخوان بیمه‌های خودشان را بدون هر گونه پرداخت دریافت و از این فرصت طلایی استفاده کنند به طوریکه برای هر کد ملی که هیچ‌گونه بیمه نداشته،   بیمه سلامت یک بیمه بدون دهک‌بندی درنظر گرفته شده است.

رستمی درباره اثرگذاری طرح دارویاری در از بین بردن قاچاق معکوس توضیح داد: انتظار است که این طرح در آینده ۱۰۰ درصد دارو‌ها را پوشش دهد یعنی دارو‌های وارداتی را هم شامل شود تا دیگر قاچاق معکوس برای افراد سودآور نباشد، البته دارو‌های ما باز هم در کشور‌های همسایه پذیرش دارند و فکر می‌کنم با وجود افزایش قیمت‌ها، قیمت دارو ارزان‌تر از کشور‌های همسایه باشد و بنابراین یک درصدی قاچاق باز هم باقی بماند، اما نه به اندازه گذشته که البته  سودآور نخواهد بود، حتی ممکن است صادرات سالم به جای قاچاق اتفاق بیفتد و باعث شکوفایی تولید شود.

منبع ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.