شهرداری شیراز با انجام مدیریت جهادی و بسیج کردن نیروهای امدادی در بارش‌های اخیر تلاش کرد تا با کمترین خسارت ناشی از سیل و یا بارش شدید مواجه شود.

طی یک ماه اخیر با پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه باران‌های موسمی وضعیت قرمزی را در بعضی از مناطق کشور و استان فارس حاکم می‌کند و پیرو بخشنامه و دستورالعمل‌های ارسالی از سمت متولیان امر، شهرداری شیراز با تمهیدات لازم و با برگزاری جلسات مختلف تلاش کرد تا ضمن بسیج تمام امکانات به ساماندهی نیرو‌های خدمات رسان و امدادی بپردازد تا با کمترین خسارت ناشی از سیل و یا بارش شدید مواجه شود.

با بروز سیلاب در شهرستان استهبان، تلاش‌ها برای جلوگیری از بروز حوادث جدی در شیراز پرنگ‌تر شد و متعاقب با این تصمیم  جلسات متعددی مجدد گرفته شد و ستاد بحران در شهرداری شیراز به ریاست معاون خدمات شهری فعال شد.

با شروع فعالیت سامانه بارشی و استقرار نیرو‌ها از پیش از آغاز بارندگی‌ها در معابر پرخطر خوشبختانه و علی‌رغم بارش‌های قابل توجه در شامگاه جمعه و شنبه (هفتم و هشتم مرداد ماه) کمترین عملیات‌ها امدادی را داشتیم که بعضاً در حد آبگرفتگی بود که نشان از مدیریت خوب شهرداری شیراز در کنترل بارش‌ها بود.

پیش از بارش‌ها و قبل از فعال شدن ستاد بحران، تمام معابر و نقاطی که احتمال بروز آبگرفتگی و حادثه ناگواری وجود داشت لایروبی و برخی محور‌ها مسدود و به رفع مشکلات احتمالی اقدام شد.

سیل فروردین‌ماه در سال ۹۸ شیراز خود تجربه‌ی دیگری بود تا مسئولان شهری برای کنترل این موضوع همه همت خود را به کار گیرند که خوشبختانه طی دو روز اول هفته جاری با کمترین مشکل سپری شد و امید است در پایان بارش‌ها که تا روز دوشنبه پیش‌بینی شده این وضعیت تداوم داشته باشد و با کمترین خسارت از این سامانه بارشی عبور کند.

اسماعیل محبی‌پور معاون استاندار فارس نیز گفت: در پی هشدار‌های اعلامی در خصوص بارش‌های پیش رو، از سه مرکز هواشناسی فارس، آتش نشانی شیراز و ستاد مدیریت بحران شهرداری شیراز در راستای ارزیابی آمادگی‌ها بازدید شد.

او گفت: خوشبختانه مسئولان شهری، شهرداران مناطق و سازمان‌های مرتبط تمهیدات خوبی برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در دستور کار قرار داده‌اند.

محبی پور گفت: در مواجه با بارش ناگهانی باران در سطح این کلانشهر نیز مشاهده شد که هم خوب نسبت به مسئولیت خود توجیه هستند و هم امکانات لازم و کافی را برای مدیریت سیلاب در شیراز بسیج  کردند.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه خاصیت بارش‌های تابستانه، ایجاد آبگرفتگی است، اما مدیریت سریع از مرحله بحرانی و جلوگیری از تعطیل شدن خدمات شهری و صدمات و لطمات به مردم اهمیت دارد، گفت: به نظر می‌رسد این مهم به خوبی در عمل مدیریت شده است.

محبی‌پور گفت: معابر شهر شیراز به دلایل مختلف از جمله گسترش چند سال اخیر محیط‌های شهری ایراد‌هایی دارد، اما کارشناسان شهرداری با ارزیابی دقیق به دنبال راهی برای رفع این مهم هستند.

او گفت: توصیه ما به مسئولان این است که طرح‌های خود را برای سخت‌ترین و بدترین شرایط آماده کنند و اگر به این صورت عمل کنیم در مواجه با ناگهانی بارش و دیگر بحران‌ها غافلگیری نمی‌شویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: در کل ارزیابی ما از اقدامات میدانی و آمادگی شهرداری و بسیاری از همه شهرستان‌ها این است که در آمادگی خوبی بسر می‌برند و خوشبختانه شامگاه سخت گذشته جمعه ٧ مرداد که با بارش‌های متوالی پر شدت همراه بود، به نحو مطلوب مدیریت شد.

سید مصطفی بحرینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز شب گذشته در ستاد مدیریت بحران شهرداری شیراز حضور و پس از آن به اتفاق شهردار شیراز، ریس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز و اعضای این ستاد از برخی مناطق این کلان‌شهر بازدید بعمل آورد.

دادستان عمومی و مرکز انقلاب اسلامی شیراز با تقدیر از همه نیرو‌های پرتلاش و همیشه در صحنه و پای کار شهرداری شیراز، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، آتش‌نشانی، شرکت آب و فاضلاب و دیگر نهاد‌های پای کار، درخواست کرد که شهروندان در این چند روز که بارندگی نقطه‌ای و لحظه‌ای است در خانه بمانند و از تردد غیرضروری بپرهیزند که این بهترین کمک است.

به گفته بحرینی، ستاد مدیریت بحران همه پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم را انجام داده و لازم است با کمک همه مردم، این چند روز که از بارش الهی برخوردار می‌شویم، هشدار‌های ستاد بحران جدی گرفته شود.

سید احسان اصنافی شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در این بازدید با بیان اینکه مشکل بارندگی در نقاطی هست که شدت بارندگی به طور لحظه‌ای بالا بوده است، گفت: در قسمت‌های شمال غرب، در محور دکتر حسابی مقداری کوه شستگی بوده که در قسمت شیمی گیاه حرکت کرده و از سر شیمی گیاه تا محور صنایع گل‌ولای گرفته و حجم آن نیز به نحوی بوده که اکنون به‌وسیله گریدر آن را جمع و آب را تخلیه می‌کنند.

او گفت: گرفتگی محور اصلی بازشده و با سبک شدن ترافیک، شستشو نیز انجام می‌شود.

شهردار شیراز گفت: آب‌گرفتگی در گویم داشتیم که با کاهش شدت بارندگی، کانال‌های آب‌های سطحی عمل کرد و سطح آب پایین آمد.

اصنافی به آب‌گرفتگی زیرگذر میرزای شیرازی اشاره کرد و گفت: از طریق پلیس راهور این مسیر بسته بود تا بتوانیم خدمات‌رسانی را از میدان صنایع به سمت محور دکتر حسابی داشته باشیم.

او با بیان اینکه تمام ظرفیت‌های شهرداری شیراز در ستاد مدیریت بحران در آمادگی کامل به سر می‌برند، خواستار جدی گرفتن هشدار‌های لازم و همکاری مردم با حذف تردد‌های غیرضروری شد.

مسعود زارعی مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید گفت: شهروندان هشدار‌های لازم را جدی بگیرند که در غیر این صورت این هماهنگی دستگاه‌های مختلف که در تلاش هستند، موفق نخواهد شد و این جبهه هماهنگ را دچار گره می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار