استاندار همدان:

رادار هوایی سوباشی نقش موثری در مقابله با تهاجمات هوایی عراقی‌ها در زمان جنگ تحمیلی ایفا کرد

استاندار همدان گفت:رادار هوایی سوباشی یکی از مهمترین سایت‌های راداری کشور است که از تعرض هواپیما‌های دشمن در زمان دفاع مقدس جلوگیری کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد در یادواره شهدای حماسه سوباشی که با حضور خانواده‌های نیروی پدافند هوایی و پاسداران انقلاب اسلامی در حسینیه امام (ره) برگزار شد گفت: سایت راداری سوباشی ضمن ره‌گیری هواپیما‌های دشمن، کنترل و هدایت هواپیما‌های ورودی و خروجی به مرز‌های غرب کشور، کنترل آتش سایت‌های موشکی ارتش و سپاه، کنترل آتش پدافند هوایی مستقر در منطقه و اعلام وضعیت به ۱۳ استان کشور را برعهده داشت.

او گفت: شهدای سوباشی نماد استقامت ملت ایران هستند و نقش مهمی در ارتقا پدافند هوایی کشور داشتند و  نماد قدرت پدافند هوایی ایران در دفاع مقدس است جایی که دلاور مردانش مظلومانه به شهادت رسیدند تا سایه شوم جنگ را از سر مردم بردارند.

بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸، منافقان کوردل عملیات مرصاد را آغاز کردند که برای خود لانه‌ای درست کنند و شکستی مفتضحانه را تجربه کردند و بعثی‌ها که کینه داشتند با چند موشک، اتاق عملیات سایت راداری سوباشی را منهدم کردند و ۲۰ افسر رشید اسلام را به شهادت رساندند.

استاندار همدان در بخش دیگری از سخنان خود به سفر اخیر رئیس جمهور به استان همدان اشاره کرد و گفت:مردم با حضور حماسی خود در استقبال از رئیس جمهور به میدان و عرصه آمدند و ساعت‌ها در هوای گرم ایستادند و به گرمی از هیات دولت استقبال کردند.

او گفت:جمعیت کم نظیری با شعار‌های خوب مهمان نوازی کردند، از همه مسئولان که با تعامل خوب فضای امنی را ایجاد کردند، قدردانی کرد.

رادار هوایی سوباشی نقش ویژه و موثری در مقابله با تهاجمات هوایی عراقی‌ها در زمان جنگ تحمیلی ایفا کرد

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز در این یادواره با اشاره به اینکه سنگربانان بی سنگر در سوباشی در دفاع از وطن شهادت را انتخاب کردند گفت: حمله ناجوانمردانه به سوباشی ۹ روز بعد از امضای قطعنامه ۵۹۸ صورت گرفت.

هواپیما‌های عراقی پنجم مرداد سال ۱۳۶۷، اتاق عملیات سایت سوباشی در همدان را بمباران کردند و در پی این اقدام جنایتکارانه، ۲۰ نفر از کارکنان سایت سوباشی به شهادت رسیدند.

امیر سرتیپ «ابوالفضل سپهری راد» گفت: خون شهیدان ما امتداد خون شهیدان کربلاست  چراکه حمله به کشور ما حمله به انقلاب نوپای اسلامی بود که ثبات غرب را در منطقه به هم زده بود و نابرابرترین جنگ در قرن بیستم توسط جهان غرب و شرق به ایران تحمیل شد.

او گفت: تمام اعلام خطر و خبر‌های اعلامی از صدا و سیما توسط پدافند هوایی در ارتش انجام می‌شد و در جنگ با آنکه آسمان ناامن بود هیچ پروازی لغو نشد.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: پدافند هوایی امنیت بیش از ۲ میلیون پرواز را در طول جنگ تامین کرد و با تامین امنیت پالایشگاه ها، مراکز و شریان‌های صدور نفت و پایانه‌های نفتی در جزایر، صادرات نفت هیچ گاه قطع نشد و تزلزلی در اقتصاد جنگ اتفاق نیفتاد.

امیر سرتیپ سپهری رادگفت: علاوه بر تامین پدافند هوایی نقاط حیاتی و مهم کشور هیچ یک از عملیات زمینی رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس بدون چتر پدافند هوایی از شناسایی تا پیروزی انجام نشد.

او گفت: تمام عملیات‌های اطلاعاتی و جمع آوری سیگنالی با هدایت پدافند هوایی ارتش انجام شد و بیش از ۴۸ هزار هواپیما توسط پدافند هوایی ارتش کشف شد و ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث با هدایت هواپیما‌های شکاری ره‌گیر طرح پدافندی نیروی هوایی الهی و سامانه سلاح‌های پدافند هوایی منهدم شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: فقط در عملیات والفجر هشت پدافند با انهدام بیش از ۷۰ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث برتری هوایی صدام را در هم شکست به طوری که فرمانده معظم کل قوا که در آن زمان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع بودند این دفاع را دفاع معجزه آسا خواندند.

این یادواره با حضور ۸۰ نفر از همرزمان شهدای سایت رادار سوباشی از سراسر کشور، فرماندهان لشکری، مسئولان کشوری و خانواده شهدا در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد.

همزمان با این یادواره، نمایشگاه تجهیزات پدافندی و طرح مردم‌یاری شامل تست رایگان دیابت و فشار خون برگزار شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.