هیئت‌های عزادار سراسر کشور و چند کشور اسلامی امروز با تشرف به حرم رضوی از ساحت مطهر امام هشتم برای برپایی مراسم عزاداری محرم حسینی اذن عزا می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این مراسم از ساعت ۱۸ با حضور نمایندگان هیئت‌های عزادار سراسر کشورو همچنین دیگر کشور‌های اسلامی در ایوان قبله بست شیخ طبرسی برگزار می‌شود و این نمایندگان با دریافت پرچم عزاداری سید وسالار شهیدان از دست تولیت آستان قدس رضوی از ساحت امام هشتم برای برپایی مراسم سوگواری محرم و صفر اذن می‌گیرند.

او افزود: در این مراسم همچنین آیین سیاهپوشی پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد برگزار و حرم مطهر رضوی در آیینی ویژه سیاه پوش عزای حسینی می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: مرثیه‌سرایی و شعرخوانی ذاکران اهل بیت (ع) و اهدای شال عزا به عزاداران از برنامه‌های این مراسم است.

شریعتی نژاد بیان کرد: این مراسم به صورت مستقیم از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش می‌شود.

برنامه های حرم مطهر رضوی برای دهه اول محرم

او تصریح کرد: برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم در حرم رضوی هر روز در سه نوبت و در ساعات ۴ و ۳۰ دقیقه تا ساعت۶، ۱۰ و ۴۵ دقیقه تا ۱۴ و ۱۸ و ۳۰ تا ۲۲ و ۳۰ دقیقه در رواق امام خمینی (ره) تدارک دیده شده و همچنین در این ایام در رواق دارالحجه، مسجد گوهرشاد و صحن قدس ویژه زائران مراسم عزاداری و سخنرانی برپا است.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تاکید کرد: آیات و حجج اسلام والمسلمین سیداحمد علم‌الهدی، کاظم راشد یزدی، محسن کازرونی، حسینی بوشهری، اسماعیل مقری، جعفر اسلامی‌فر و سید احمد حسینی خراسانی سخنرانان و محمد کریمی، احمد واعظی، علی ملائکه، علی علیمردانی، جواد مشکی‌باف، علی فخار و نیکبخت مداحان دهه اول مراسم عزاداری در حرم رضوی هستند.

شریعتی نژاد اظهار کرد: قرائت مجلسی قرآن با حضور قاریان برجسته کشوری، بیان احکام ویژه عزاداری و احکام پوشش اسلامی از دیگر برنامه‌های این مراسم محوری در رواق امام خمینی (ره) است.

محافل"احلی من‌العسل" و " شیرخوارگان حسینی

او افزود: محافل"احلی من‌العسل"پنجشنبه ۱۳ مرداد از ساعت ۱۰ و "شیرخوارگان حسینی" از ساعت ۸ صبح جمعه ۱۴ مرداد در رواق امام خمینی (ره) برپا می‌شود.


مراسم عزاداری ویژه بانوان

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: همچنین در این ایام مراسم عزاداری ویژه بانوان در رواق حضرت زهرا (س)، دارالحجه و دارالمرحمه با حضور سخنرانان، قاریان قرآن و مرثیه خوان‎هایی از بانوان پیش‌بینی شده است.

نشست‌های پرسمان دینی

شریعتی نژاد ادامه داد: نشست‌های پرسمان دینی از برنامه‌های فرهنگی تبلیغی این ایام، در حرم رضوی از شنبه ۸ مرداد هر روز ساعت ۱۸ در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شودو چهره‌های برجسته دینی پاسخگوی سوالات حاضران خواهند بود.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: "آثار اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر"، "جوانان عاشورایی؛ غیرت، بصیرت، عوامل ریزش و رویش، ولایتمداری"، "عزاداری مطلوب" و "سیره امام رضا (ع) در زنده نگاه داشتن یاد و نام اباعبدا... (ع) " از موضوعات این نشستهاست.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تاکید کرد: برگزاری حلقه معرفت به صورت شبانه‌روزی، عزاداری ویژه کودکان در رواق کودک، پاسخگویی به شبهات، برپایی میز‌های خدمت به زائران، اجرای برنامه برای گروه و کاروان‌های زیارتی و اجرای مراسم عزاداری ابناء الرضا (ع)، را از دیگر برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه اول محرم است.

شریعتی نژاد اظهار کرد: کرسی‌های تلاوت هر روز قبل از نماز مغرب در دارالقرآن برگزار می‌شود؛ همچنین محفل قرآنی شب عاشورا دیگر برنامه قرآنی است که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار خواهد شد.

مراسم عزاداری ویژه زائران غیرایرانی

او افزود: مراسم عزاداری دهه اول محرم ویژه زائران غیر ایرانی در صحن کوثر، رواق دارالمرحمه و صحن غدیر هم برگزار می‌شود.

پخش زنده محافل عزاداری از شبکه‌های داخلی و بین‌المللی

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: با همکاری مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی محافل عزاداری حرم مطهر به صورت زنده از طریق رسانه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین درگاه اینترنتی رضوی تی وی و فضای مجازی به آدرس razavi_aqr_ir پخش خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.