رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: امسال تاکنون ۱۸۲ مورد مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در مراکز درمانی این استان ثبت شده است.

جواد ابیش‌وند آمار گزش با مار و عقرب در سال گذشته در استان را ۳۰۵ مورد ذکر کرد و گفت: یک سوم این آمار مربوط به گزش با مار و دو سوم آن مربوط به گزش با عقرب است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان این که گزش‌ها معمولا در خارج از شهر‌ها رخ می‌دهد به مردم توصیه کرد در طبیعت در صورت مشاهده مار یا عقرب به آن نزدیک نشده و آنرا تحریک نکنند و با طبیعت کاری نداشته باشند.

ابیش وند گفت: مردم در صورت مشاهده چنین حیواناتی در خانه مراتب را به آتش‌نشانی اطلاع داده و در صورت گزش توسط حیوان نیز با پرهیز از روش‌های سنتی حتما در اسرع وقت به اورژانس و مراکز درمانی استان مراجعه کنند.

او به رایگان بودن هزینه سرم پادزهر مار و عقرب در مراکز درمانی این استان اشاره کرد و گفت: برغم قیمت جهانی بسیار بالای فرآورده‌های بیولوژیکی که در بیشتر منجر به تحمیل هزینه‌های میلیونی برای بیمار می‌شود، این سرم به طور رایگان برای بیماران دچار مار و عقرب‌گزیدگی در استان اردبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه پادزهر سموم مار و عقرب را به عنوان کالای اساسی مورد نیاز در تمام اورژانس‌ها و مراکز درمانی وجود دارد، گفت: مهم‌ترین اقدام و اساسی‌ترین درمان استفاده در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پادزهر (آنتی ونوم) است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.