محققان آمریکایی موفق شدند چگونگی آسیب رساندن ویروس کرونا به قلب را کشف کنند.

برای نخستین بار، محققان دریافتند چطور ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های ماهیچه قلب را ملتهب کند و سبب آسیب رساندن به قلب شود.

طبق گزارش «انجمن قلب آمریکا» شیوع آسیب قلبی در میان بیماران بستری شده دارای کرونا، بسیاری را به این پرسش واداشته است این ویروس چطور بر قلب تأثیر می‌گذارد. اکنون محققان دریافتند «پروتئین اسپایک» ناشی از ویروس «سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا ۲» (SARS-CoV-۲) می‌تواند از طریق فرآیند التهابی، به آسیب به عضله قلب منجر شود.

انجمن قلب آمریکا در خصوص توضیح این مسأله اعلام کرد پروتئین اسپایک، در سطح ویروس کووید-۱۹ که به نام «SARS-CoV-۲» نیز شناخته می‌شود، وجود دارد. پروتئین‌های اسپایک به ویروس اجازه می‌دهند وارد سلول‌های سالم شوند که همین امر نخستین قدم در ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود. این ویروس می‌تواند به ریه‌ها و دیگر اندام‌های بدن نیز سرایت کند.

دکتر «ژیکیانگ لین» (Zhiqiang Lin) نویسنده این پژوهش و استادیار یک موسسه تحقیقاتی پزشکی در نیویورک گفت: از جنبه بالینی از پیش مشخص بود که ابتلا [به کرونا]می‌تواند سبب آسیب قلبی شود؛ اما آنچه ما نمی‌دانیم این است که جزئیات مکانیکی چگونگی این رخداد است. آنچه ما حدس می‌زنیم این است که پروتئین اسپایک نقش‌های آسیب زای نامشخصی دارند.

او در ادامه افزود: داده‌های ما نشان می‌دهد پروتئین اسپایک در «SARS-CoV-۲» (ویروس عامل کرونا) می‌تواند به آسیب به عضله قلب منجر شود. به همین دلیل هم نیز هست که مهم است شما واکسن بزنید و از این بیماری اجتناب کنید.

داده‌های آزمایشگاهی نشان داده است پروتئین اسپایک علاوه بر این، سلول‌های ماهیچه قلب را نیز بزرگ می‌کند.

دکتر ژیکیانگ لین همچنین گفت: ما شواهد مستقیمی را دریافتیم مبنی بر اینکه پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-۲ (ویروس عامل کرونا) برای سلول‌های ماهیچه قلب سمی است. البته خبر خوب این است که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد آسیبی که بر اثر این فرایند ایجاد می‌شود را می‌توان با واکسیناسیون کاهش داد.

گفتنی است نتایج این تحقیقات این هفته در جلسات علمی علوم پایه قلب و عروق که در شیکاگوی آمریکا برگزار شد، ارائه شده است.

منبع: پایگاه WebMD

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار