پژوهش‌هایی که به تازگی انجام شده، نظریه ظهور ویروس کرونا از حیوانات از بازار ووهان را تقویت می‌کند.

بر اساس دو پژوهش که به تازگی انجام شده است، شواهد بیشتری از این مسأله فراهم شده که همه گیری ویروس کرونا در ووهان چین و از بازاری که حیوانات زنده را به فروش می‌رساند، نشأت گرفته است؛ تحقیقاتی که این نظریه را که این ویروس بجای نشت از یک آزمایشگاه در چین، از طبیعت و حیوانات نشأت گرفته، بیشتر تقویت می‌کند.

طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس، این تحقیقات که روز سه شنبه به شکل اینترنتی از سوی مجله «ساینس» منتشر شد، نشان می‌دهد بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی احتمالا مرکز شیوع اولیه بلایی است که جان نزدیک به ۶.۴ میلوین نفر را در جهان تا به امروز گرفته است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند ویروس SARS-CoV-۲ که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ هست، احتمالا برای دو بار جداگانه از حیوانات به انسان انتقال یافته است.

پروفسور «کریستین آندرسون» (Kristian Andersen) استاد بخش ایمنی شناسی و میکروبیولوژی در «مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس» در شهر «سن دیگو» واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا و از محققان یکی از این پژوهش‌ها می‌گوید: تمامی این شواهد به ما یک چیز را می‌گوید: این تحقیقات درست به بازار مشخصی در مرکز ووهان [چین]اشاره دارد. من خودم کاملاً از [تئوری]نشت ویروس از آزمایشگاه متقاعد شده بودم تا اینکه با دقت به این موضوع پرداختیم و خیلی دقیق‌تر به آن نگاه کردیم.

در یکی از این پژوهش‌ها که اطلاعات جمع آوری شده از دانشمندان چینی را در خود جای داده، «مایکل ووروبی» (Michael Worobey) زیست شناس تکاملی از دانشگاه آریزونای آمریکا به همراه همکارانش از ابزار‌های نقشه برداری برای تخمین مکان بیش از ۱۵۰ عدد از موارد اولیه ابتلا به کرونا که از تاریخ دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شده بود، استفاده کرد. آن‌ها همچنین از مواردی از ابتلا به کرونا در ژانویه و فوریه ۲۰۲۰ نقشه برداری کردند و از داده‌های یک شبکه اجتماعی که کانالی را برای کمک رسانی به افراد مبتلا به کرونا ایجاد کرده بود، استفاده کردند.

محققان این پرسش را مطرح کردند «از تمامی مکان‌هایی که مبتلایان اولیه ابتلا می‌توانستند زندگی کنند، آن‌ها کجا زندگی می‌کردند؟» پس از این، مشخص شد الگوی خارق العاده‌ای وجود دارد که نشان از تراکم شدید موارد ابتلا در نزدیکی و مرکز این بازار [در ووهان چین] است.

بازار ووهان

مایکل ووروبی در یک نشست مطبوعاتی گفت: این مسأله به شکلی مهم هم برای تمامی مبتلایان [به کرونا]در دسامبر [۲۰۱۹]و هم برای مبتلایانی که ارتباط مشخصی با این بازار ندارند، صدق می‌کند.. این، نشانه‌ای است که این ویروس شروع به پخش شدن در افرادی کرده که در آن بازار کار می‌کردند و سپس در میان جامعه محلی گسترش یافته است.

بر اساس این گزارش، اکنون می‌دانیم افراد در آن بازارحیوانات وحشی نظیر «سگ‌های راکون» را به فروش می‌رساندند که مستعد آلودگی به ویروس کرونا بوده اند.

همچنین در پژوهشی دیگر، دانشمندان، «گوناگونی ژنوم ویروس کرونا» را در داخل و خارج از چین مورد تحلیل قرار دادند و این کار را با نمونه‌های اولیه ژنوم ویروس که در دسامبر ۲۰۱۹ تا نیمه فوریه ۲۰۲۰ وجود داشت، آغاز کردند. آن‌ها دو دودمان از این ویروس را که با حروف A و B مشخص شده را در آغاز همه گیری در ووهان چین مشخص کردند. «جوئل ورتهایم» (Joel Wertheim) از متخصصان در زمینه تکامل ویروسی در «دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو» اشاره کرد «دودمان A» از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه ویروس کرونای خفاش است؛ اما به نظر می‌رسد «دودمان B» بسیار سریعتر در انسانها، به خصوص در بازار [ووهان]شروع به گسترش کرد.

منبع: خبرگزاری آسوشیتد پرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار