مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از پیشنهاد و معرفی گیاه «مفراح» به عنوان نماد گیاهی جدید همدان به سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

مریم محمدی گفت: گیاه «مفراح» به عنوان نماد گیاهی جدید استان همدان به سازمان حفاظت محیط زیست  پیشنهاد داده شد.

 هزار و ۶۴۰ گونه گیاهی در استان وجود دارد.

او گفت: در سال‌های گذشته با توجه به فراوانی گون پنبه‌ای؛ این گیاه نماد گیاهی استان شناخته می‌شده و با توجه به اهمیت حفظ گیاه مفراح با توجه به اینکه گونه در حال انقراض و انحصاری استان با ویژگی‌های خاص است، به عنوان نماد گیاهی استان همدان پیشنهاد شده است.

گیاه مفرا یا مفراح یکی از گیاهای بومی شهر همدان است که در نقاط دیگر کشور ایران نمی‌توانید آن را پیدا کنید. مردم محلی شهر همدان با این گیاه به خوبی آشنا هستند و از آن برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

نام دیگر این گیاه اندمیک الوند است که در برخی نواحی آن را با این نام می‌شناسند. این گیاه دارویی جزو گیاهانی است که به ندرت از آن در جایی نام برده‌اند، زیرا تنها متعلق به یک مکان خاص می‌باشد و در هر منطقه‌ای کشت نمی‌شود.

گیاه مفرا یا مفراح جزو گیاهان خوش طعم و معطر است که مردم بومی این منطقه سرشاخه‌های گل‌دار آن را خشک و آسیاب می‌کنند و سپس آن را با ماست، دوغ و برخی خوراکی ها ترکیب و استفاده می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت:منتظر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست در این باره هستیم  که اسـتفاده روزافـزون ایـن گیاه، در اسـتفاده سـنتی و پتانسیل بـالای آن در کاربرد‌های مدرن و همچنین برداشت بی‌رویه از رویشگاه‌های اصـلی سبب در معرض انقراض قرار گرفتن ایـن گیـاه شـده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.