معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه از عدم مهارت زناشویی به عنوان علت اصلی طلاق در استان یاد کرد.

مسعود پایدار گفت: یکی از اقدامات مهم بهزیستی بحث پیشگیری است، این پیشگیری هم حوزه معلولیت‌ها و هم حوزه طلاق، اعتیاد و ... را شامل می‌شود. بررسی علل طلاق نشان می‌دهد که ۵۰ درصد طلاق‌های استان به راحتی قابل پیشگیری است.

وی افزود: در بحث پیشگیری از معلولیت، سالانه غربالگری بینایی و شنوایی کودکان استان در دستور کار قرار دارد. سال گذشته با غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد و غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال توانستیم ۷۰۰ کودک نیازمند مداخلات درمانی را شناسایی کرده و از معلولیت شنوایی و بینایی آن‌ها در دوران بزرگسالی پیشگیری کنیم.

پایدار در ادامه در بحث اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از طلاق، به فعالیت ۱۰۰ مرکز مشاوره در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۵۵ مرکز بصورت تخصصی در حوزه خانواده و ازدواج و طلاق فعالیت دارند. تمام زوجین پیش از ازدواج باید دوره‌های شش ساعته مشاوره را در این مراکز بگذرانند و زوجینی هم که در خواست طلاق دارند باید به این مراکز مراجعه کنند.

پایدار گفت: سال گذشته با مشاوره‌های صورت گرفته در این مراکز از فروپاشی ۱۴۰۰ خانواده پیشگیری شده و از اینکه دو هزار کودک "تک والد" شده و فرزند طلاق شوند هم جلوگیری شده است. همچنین با این اقدامات از ارجاع چهار هزار پرونده به مراجع قضایی و دادگاه جلوگیری شده است و در مجموع سال گذشته ۳۰ هزار جلسه مشاوره برای زوجین در آستانه طلاق و ازدواج برگزار شده است.

پایدار با اشاره به ثبات نرخ خام طلاق در استان گفت: نرخ خام طلاق یعنی تنها آمار طلاق بدون در نظر گرفتن آمار ازدواج مد نظر قرار می‌گیرد که در این نرخ خوشبختانه چند سالی است ثبات داریم و روند افزایشی نداشته ایم.

این مسئول با بیان اینکه ۵۰ درصد طلاق‌های استان قابل پیشگیری است گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و آمار موجود اولین علت طلاق در استان عدم مهارت‌های زناشویی است که قطعا این عامل با مشاوره تا حد زیادی قابل رفع است؛ اعتیاد، دخالت اطرافیان و نداشتن سلامت روان هم به ترتیب سایر علل طلاق در استان به شمار می‌روند.

پایدار به اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد هم اشاره کرد و افزود: در بحث شیوع اعتیاد در استان جزو استان‌های متوسط کشور هستیم و حتی میزان شیوع اعتیاد استان از استان‌های همجوار هم کمتر است. آنچه موجب پررنگ شدن مسئله اعتیاد در استان شده بحث شدت اعتیاد است و متاسفانه بسیاری از معتادان استان زود به مرحله تهاجر می‌رسند که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. در بحث پیشگیری از اعتیاد تمام دستگاه‌ها باید پای کار آمده و انجام این کار از عهده یک دستگاه و دو دستگاه برنمی آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.