مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده گفت: تولید محصول سالم از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

امینی گفت: عرضه محصولات کشاورزی دارای نشان استاندارد که باقیمانده نیترات، آفت کش‌ها و فلزات سنگین در آن‌ها آزمایش شده باشد و اطمینان بیشتری در خصوص سلامت محصول به مصرف کننده بدهد در اولویت این مدیریت است.

این مقام مسئول گفت: مزارع کشاورزان متقاضی گرفتن گواهی، تحت نظارت کارشناس و مدیر کنترل کیفی هستند و برای کسب گواهی استاندارد و صدور پروانه، از نظر آلاینده ها، آزمایش می‌شوند.

او گفت: صدور گواهی از طریق اداره کل استاندارد با همکاری سازمان جهادکشاورزی انجام می‌شود که تداوم این فعالیت‌ها، اطمینان خاطر برای مصرف کنندگان و افزایش درآمد تولید کنندگان را به همراه دارد.

او با یادآوری اینکه گرفتن گواهی محصول سالم موجب فراهم شدن زمینه افزایش صادرات می‌شود، گفت: ایجاد هماهنگی بیشتر بین ارگان‌های ذیربط برای ساده سازی فرآیند‌های کسب نشان استاندارد و کاهش هزینه‌های مربوطه موجب تشویق تعداد بیشتری از کشاورزان برای حرکت به سوی عرضه محصولات با نشان استاندارد خواهد شد.

مهزاد محمودی کارشناس حفظ نباتات مرکز جهادکشاورزی حومه نیز گفت: عملیات نمونه برداری در سطح ۳۰ هکتاراز مزارع پیاز به منظور آنالیز باقی مانده سموم و فلزات سنگین برای اخذ گواهی محصول سالم منطقه سورمق شهرستان آباده انجام شده است.

او گفت: نمونه برداری در سطح ۳۰ هکتار از مزارع پیاز به منظور گرفتن گواهی محصول سالم انجام شد.

به گفته او، هدف اصلی این طرح، ترویج فرهنگ تولید و استفاده از محصولات گواهی شده است که بدون آلاینده‌های غیر مجاز، از جمله آفت کش‌ها، نیترات و عناصر سنگین است.

پروانه ICM یا نشان حد مجاز آلاینده‌ها برای محصول پیاز در امسال صادر می‌شود و همچنین برای محصولات گوجه و گلخانه نیز در دست اقدام است.

نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی به زارعان و باغدارانی تعلق می‌گیرد که با رعایت اصول مدیریت تلفیقی عوامل خسارت زا، محصولات تولیدی آن‌ها پس از بررسی آزمایشگاهی بدون باقیمانده سموم و سایر آلاینده‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار