رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از ملحق شدن استان اردبیل به مجموع استان‌های با ظرفیت معدنی در کشور خبر داد.

رامین صادقی گفت:استان اردبیل از امروز با بهره‌برداری از اولین معدن فلزی به جمع استان‌های با ظرفیت معدنی فلزی کشور می‌پیوندد تا در مس، مولیبدن و طلا بتوانیم ذخایر ارزشمندی را در مشگین‌شهر برداشت کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در مراسم اعطای پروانه بهره‌برداری معدن صاحب دیوان مشگین‌شهر گفت: مطالعات نشان می‌دهد که این پهنه‌های معدنی زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا استان اردبیل در زمره سه استان معدنی کشور قرار گیرد که انتظار می‌رود در فاز اول ۷۰ میلیون تن ذخیره معدنی مس، مولیبدن و طلا از این محدوده برداشت شود.

صادقی گفت: با مشارکت شرکت سرمایه‌گذار قرار است کارخانه فرآوری مس، مولیبدن و طلا نیز تا ۲۰ ماه آینده در این منطقه احداث و راه‌اندازی شود تا زنجیره فرآوری، تولید و عرضه محصول را با ارزش افزوده مناسب شاهد باشیم.

او می‌گوید: سعی ما بر این است تا به سرمایه‌گذار این طرح معدنی کمک کنیم تا هر چه سریعتر ماشین‌آلات به روز خریداری شده را به محل حمل و در کوتاهترین زمان کارخانه فرآوری راه‌اندازی تا گام مهم در توسعه اشتغال و تولید استان برداشته شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل این پهنه معدنی را دانشگاهی عملی برای دانشجویان، اساتید و محققان در حوزه معدن توصیف کرد و ادامه داد: اشتغال نهایی این مجموعه یک‌هزار نفر است که امیدواریم این محدوده معدنی موتور محرکه برای توسعه اقتصادی استان و مشگین‌شهر باشد تا با ارزش افزوده اقتصادی بالاتر و ایجاد اشتغال بتوان از این مجموعه بهره‌برداری درستی را انجام داد.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال ۹۳ در این محدوده مطالعات در حال انجام بوده ولی شرکت جلگه‌های آسمانی با اطمینان خاطر در اکتشاف مواد معدنی این محدوده ورود پیدا کرده تا مساحت محدوده پروانه بهره‌برداری که ۳۳.۳۵ متر مربع است، مواد ارزشمند معدنی را کشف و استخراج کند.

او می‌گوید: عنصر مس به عنوان ماده اصلی با عیار بالا و مولیبدن و طلا نیز به عنوان محصولات فرعی در کنار مس قابل توجه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ذخیره قطعی مس در این معدن را ۷۰ میلیون تن برشمرد و گفت: با توجه به انجام عملیات اکتشاف عین استخراج، پیش‌بینی می‌شود این میزان ذخیره با افزایش قابل توجهی مواجه شده و قطعا در آینده به یکی از قطب‌های معدنی و صنایع معدنی کشور تبدیل خواهیم شد.

صادقی میزان سرمایه‌گذاری را تا اخذ پروانه بهره‌برداری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم تا اتمام فاز نهایی و تأسیس واحد‌های فرآوری و تولید کنسانتره مس، میزان سرمایه‌گذاری به حدود چهار هزار میلیارد تومان برسد.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پروانه بهره‌برداری ۲۵ ساله برای معدن مس و مولیبدن صاحب دیوان صادر شده که میزان استخراج آن یک میلیون تن در سال است که در سال‌های بعدی با گسترش عملیات معدن‌کاری تا پنج میلیون تن قابل افزایش است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اشتغالزایی فعلی را ۱۱۰ نفر و اشتغال پیش‌بینی شده را در افق پیش رو ۳۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: در نهایت میزان اشتغال نهایی تا یک‌هزار نفر با جذب نیروی محلی انجام خواهد شد که امیدواریم این برنامه‌ها تحققی عینی پیدا کند.

در این مراسم به مدیران شرکت «سرزمین جلگه‌های آسمانی» پروانه بهره‌برداری معدن صاحب دیوان اعطا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.