رئیس اداره امور آب باشت گفت: ۱۶۹ حلقه چاه غیرمجاز باشت وجود دارد که سالانه ۹ میلیون و۸۷۰ هزار متر مکعب آب از این چاه ها برداشت می شود.

یدالله محمد زاده گفت: این شهرستان در شرایط کم آبی شدیدی قرار دارد و لازم است که شهروندان باشتی نسبت به این موضوع حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند.

او می گوید: میزان افت آب سفره های زیرزمینی دشت باشت به۱۶ متر رسیده به همین دلیل مشارکت همگانی برای مدیریت مصرف آب به ویژه در حوزه کشاورزی ضروری است.

رئیس اداره امور آب باشت تعداد چاه های مجاز در دشت های باشت و شاه بهرام در باشت را ۴۷۴حلقه اعلام کرد و گفت: سالانه بیش از ۲۵ میلیون و ۳۹۰ هزار متر مکعب آب از این چاها برداشت می شود.

او پر و مسدود کردن چاه های غیرمجاز و نصب کنترل هوشمند حجمی را مهمترین برنامه های در دست اجرای این شرکت در امسال برای نجات بخشی سفره های زیرزمینی در شهرستان اعلام کرد.

محمد زاده، از همه بهره برداران حوزه کشاورزی  خواست تا علاوه بر رعایت الگوی کشت مناسب و تعامل با شرکت آب منطقه ای، از هرگونه برداشت بی رویه و غیرمجاز، بویژه از منابع زیرزمینی خودداری کنند.

به گفته رئیس اداره امور آب باشت، خشکسالی های اخیر موجب افت شدید سطح آب زیر زمینی در دشت های شهرستان شده است.

او می گوید: براساس مصوبه شورای حفاظت آب کشت محصول هندوانه در این شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱  ممنوع شده است و با کسانی که خلاف این مصوبه عمل کنند برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

محمد زاده گفت: برق چاه های آبی کشاورزانی که اقدام به کشت محصول هندوانه  یا اجاره دادن آب کشاورزی کنند قطع خواهد شد و صاحبان آن به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

او با اشاره به اینکه هیچ نوع نهاده کشاورزی به بهره بردارانی که اقدام به کشت محصولات پرآب بر کنند ارائه نمی شود از کشاورزان منطقه خواست از کشت محصولاتی چون ماش لوبیا و کنجد به عنوان کشت جایگزین استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.