جمعیت مگس میوه مدیترانه‌ای و شرایط آب و هوایی امسال زنگ خطری برای باغ های مازندران است.

سعید معین مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه ستاد گیاهپزشکی کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای در مازندران گفت: جمعیت مگس میوه مدیترانه‌ای و شرایط آب و هوایی امسال زنگ خطری برای باغات استان است و برنامه ریزی برای ادامه عملیات مدیریت آفت در طول فصل ضروری است.

او می‌گوید: تحلیل کارشناسی دقیق کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت شهرستان‌ها با توجه به پیش بینی تداوم گرما در طول فصل تابستان می‌تواند ما را به سمت مدیریت مطلوب آفت سوق دهد تا امکانات محدود را در باغ‌هایی که تراکم آفت مسأله ساز است بکار بگیریم و از خسارت اقتصادی به محصول جلوگیری کنیم.

معین به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نظیر اتحادیه تعاونی باغداران و کلینیک‌های گیاهپزشکی، مدیریت هماهنگی ترویج، کمک و همیاری شورا و دهیاری‌های روستا‌ها برای اطلاع رسانی و مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای تاکید کرد.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم اطلاع رسانی بموقع برای اطلاعیه‌های پیش آگاهی به باغداران و بهره برداران، تعریف پروژه تحقیقاتی برای بررسی دوره کارنس آفتکش‌های مورد استفاده در روش کاور اسپری و بررسی تاثیر آفتکش‌های کم خطر برای کنترل و مدیریت آفت را مورد تاکید قرار داد.

او همچنین خواستار همایش پدافند غیرعامل و کارگاه‌های آموزشی برای انتقال توصیه‌های فنی به باغداران و استفاده از روش‌های موثر اطلاع رسانی نظیر نصب بنر در معرض دید باغداران و بهره برداران شد و گفت: تسریع در برداشت میوه‌های رسیده، جمع آوری میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن بهداشتی آن در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک ضروری است.

مگس مدیترانه‌ای کوچکتر از مگس خانگی یکی از مخرب‌ترین آفات جهان و آفت اصلی مرکبات است اما آفت جدی برای برخی از میوه‌ها مانند هلو، گلابی و سیب و بیش از ۲۶۰ گونه میوه، سبزیجات و گل‌ها است.

لارو مگس مدیترانه‌ای از مغز میوه‌های میزبان تغذیه و در نهایت کل میوه را به یک توده آبدار و غیرقابل خوردن تبدیل می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.