برگزاری همایش روز جهانی بدون پلاستیک در کردستان

همایش یک‌روزه به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک از سوی شبکه ملی جامعه و شورای مدیریت سبز دانشگاه کردستان در محل تالار دکتر شاهویی دانشکده کشاورزی این دانشگاه برگزار شد.

پیش از ظهر امروز همایش یک‌روزه به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک از سوی شبکه ملی جامعه و دانشگاه استان کردستان و شورای مدیریت سبز دانشگاه کردستان با همکاری اداره کل محیط زیست استان کردستان به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ پسماند صفر و کاهش مصرف پلاستیک با مشارکت تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی، در محل تالار دکتر شاهویی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برگزار شد.

در این مراسم دکتر امیر رشیدی با اشاره به کارگروه‌های شبکه ملی جامعه و دانشگاه در دانشگاه کردستان گفت: شبکه ملی جامعه و دانشگاه، دارای سه کارگروه و ۹ کمیته است که یکی از این کمیته‌ها محیط زیست و منابع طبیعی است.

مدیر مرکز ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه کردستان گفت: با اشاره به اینکه کمیته‌های این شبکه شامل افراد نخبه هستند، افزود: اعضای هیأت علمی مدیران اجرایی اعضای سمن‌ها و افرادی هستند که دغدغه‌های محیط زیستی دارند و چالش‌های مهم منطقه را بررسی کرده و نتایج آن را در اختیار مدیران اجرایی قرار می‌دهند تا سیاست گذاری‌های مهمی را اتخاذ کنند.

او می گوید: آمار‌های تولید زباله نگران‌کننده است به عنوان مثال، روزانه حدود ۴ میلیون تن زباله در کره زمین تولید می‌شود که بخش زیادی از آن پلاستیک بوده و هر سال ۴ میلیارد کیسه پلاستیکی در محیط زیست رها می‌شود.

در ادامه این همایش رییس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی در این دوره آموزشی گفت: متاسفانه ایران بین ۱۰ کشور پرمصرف پلاستیک در جهان جای گرفته و هر شهروند ایرانی روزانه ۳ نایلون پلاستیکی را وارد چرخه محیط زیست می‌کند.

امیر حشمتی گفت: آلودگی میکرو‌پلاستیک‌ها به گوشه و کنار جهان از قله کوه اورست گرفته تا عمیقترین و تاریکترین بخش اقیانوس‌ها سرایت کرده و انسان‌ها این ذرات ریزپلاستیکی را با آب، غذا و حتی تنفس وارد بدن خود می‌کنند.

او گفت: شناخت محیط زیست، انواع آلودگی‌های محیط زیست، شناخت حیات وحش، مصرف بهینه آب و منابع انرژی، تفکیک زباله و فرهنگ استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای از جمله مواردی است که سعی داریم در مدارس به دانش‌آموزان تدریس کنیم.

به گفته حشمتی، در طول ۵۰ سال اخیر استفاده از محصولات پلاستیک در بسته‌بندی انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و یا ظروف یکبار مصرف افزایش چشمگیری داشته به طوری که عصر حاضر را عصر پلاستیک نامیده‌اند.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به خطرات استفاده از کیسه‌های نایلونی در نانوایی‌ها، گفت: تولید مواد مونومر در کیسه‌های پلاستیکی و تماس با نان باعث ایجاد بیماری‌های ریوی و اختلالات گوارشی شده و نظم سیستم‌های عملکردی بدن افراد را مختل می‌کند که بهتر است بجای کیسه پلاستیکی از پارچه‌های ساده، بدون رنگ و طرح استفاده شود.

او گفت: خوشبختانه کیسه‌های پارچه‌ای با طرح‌های زیست‌محیطی توسط کارشناسان محیط‌زیست، رایگان به صورت آزمایشی و مقدماتی در نانوایی‌های شهر‌های سنندج، مریوان، سقز، قروه، سروآباد و دیواندره توزیع شده و امیدواریم این اجرای طرح منتج به ارتقای کیفیت نان، افزایش ایمنی و سلامت شهروندان شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.