حتما شما هم تا به حال از ضعیف بودن سیستم امنیتی خودروهای تولید داخل شنیده اید و ویدئوهایی را که نشان میدهد سارقان در چند ثانیه و به راحتی قفل درهای خودرو را باز میکنند، دیده اید. اصلا محال است خودرویی بخرید و همان ابتدا به فکر تقویت سیستم امنیت و نصب دزدگیر روی آن نباشید. متاسفانه در خودروهایی مثل پراید، پژو ۲۰۶ و به طور کلی ماشینهای ایرانی، سطح امنیت بسیار پایین است و آنها را میتوان از جمله بی دفاع ترینِ خودروها در مقابل سارقان دانست.
روز گذشته هم ویدئویی منتشر شد که سر دسته یک باند سرقت خودرو بعد از دستگیری به مردم توصیه میکند برای این که ماشین شان دزدیده نشود، شبها در ماشین بخوابند! با این حال کشورهای پیشرفته با استفاده از فناوری و با رفع نواقص امنیتی خودروها سعی در ارائه خودرویی با ایمنی مطلوب دارند. در این مطلب میخواهیم ضمن بررسی نقاط ضعف برخی از خودروهای تولید داخل که سال هاست وجود دارد و باعث شده سارقان از همان ضعفها سوء استفاده کنند و خودرو را به سرقت ببرند و از آخرین فناوریهایی که خودروسازان جهان برای تقویت سیستم ایمنی روی خودرو به کار گرفته اند، بنویسیم.
آخرین فناوریهای ضد سرقت
هر چند به روزترین خودروها هم از دست سارقان در امان نیستند و ممکن است سرقت شوند، اما شرکتهای خودروسازی جهان سعی کردند با رفع نواقصی که به دست آورده اند خودروی ایمن تری را در اختیار مشتریان شان قرار دهند که دغدغه به سرقت رفتن خودرو را برای مالک خودرو کم و کمتر کنند. با این حال، کارینو در گزارشی نوشته که FBI اعلام کرده است که به طور میانگین در هر ۲۳ ثانیه یک خودرو در آمریکا به سرقت میرود. با این حال بیشتر خودروهای پیشرفته جهان به جدیدترین سیستمهای جلوگیری از سرقت مجهز هستند که به آنها میپردازیم.
حذف استارت مکانیکی
یکی از مهمترین دلایلی که خودرو به سرقت میرود داشتن استارتهای مکانیکی در خودروست. یعنی سارق وقتی بتواند به داخل خودرو وارد شود از طریق سیمهایی که به پشت سوئیچ آمده میتواند خودرو را روشن کند. همین اتفاق در ابتدا باعث ساخت سوئیچهای مجهز به ایمبولایزر و بعد هم حذف استارت مکانیکی و دیجیتالی شدن سیستم استارت شد. تا زمانی که کلید دیجیتال به رابط دستگاه متصل نشود، سیستم مرکزی به هیچ عنوان توانایی فعال شدن را ندارد و این امر باعث میشود خودرو تحت هیچ شرایطی از داخل توسط افراد دیگر روشن نشود. این سیستم تنها با کلید دیجیتالی اختصاصی اش قادر به فعال سازی است، این سیستم به لحاظ هک دیجیتال بسیار قوی عمل میکند.
سیستم هشدار شخصی
تا پیش از این دزدگیر خودروهای پیشرفته جهان هم مثل دزدگیرهای ما برای اعلام خطر شروع به آژیر کشیدن میکردند، اما از آن جایی که دیگر کسی به آژیرها توجه نمیکرد آمار سرقتها روز به روز بالاتر میرفت تا این که خودروسازها برای این مشکل چارهای اندیشیدند و روی خودروها سیستمی نصب کردند که به جای آژیر، هشداری مستقیم به تلفن همراه مالک خودرو ارسال میکردند. مزیت این سیستم این است که حتی اگر دور از خودرو باشید، متوجه خطری که امنیت خودرو را تهدید میکند، خواهید شد و به پلیس اطلاع خواهید داد.
سیستم بی حرکت کننده خودرو
یکی دیگر از سیستمهایی که خودروسازهای جهان برای کاهش احتمال سرقت خودروها به کار برده اند سیستم بی حرکت کننده خودروست. طبق گزارشها این سیستم از مؤثرترین سیستمهای امنیت خودروست. کارکرد آن به این گونه است که به محض اطلاع از به سرقت رفتن خودرو میتوانید مانع حرکت خودرو شوید و سارق دیگر نمیتواند خودرو را جا به جا کند. البته گفته شده این سیستم امنیتی روی همه خودروها نصب نیست، ولی در صورتی که این سیستم روی خودرویی نصب باشد از تخفیف چشمگیری در هزینه بیمه نامه بهره مند میشود.
سیستم ردیابی
سیستم ردیابی یکی دیگر از فناوریهایی است که برای امنیت خودرو استفاده میشود. البته این فناوری در کشور ما هم موجود است و اگر کسی بخواهد از آن استفاده کند باید هزینهای جدا پرداخت کند تا روی خودرواش نصب شود و از امکاناتش استفاده کند این در حالی است که هم اکنون این سیستم در بیشتر خودروسازیهای جهان روی خودرو نصب میشود. ردیاب خودرو دستگاهی کوچک است که از طریق ارتباطات ماهوارهای، موقعیت وسیله نقلیه را شناسایی میکند. این دستگاه میتواند اطلاعاتی درخصوص سرعت و جهت حرکت ماشین به دست آورد و در اختیار مالک آن بگذارد. این قابلیت در جی پی اسها باعث میشود در صورتی که خودروی تان به سرقت رفته باشد از جایی که قرار دارد مطلع شوید و به پلیس اطلاع دهید.
خودروهای داخلی ۲۰ سال بدون تغییر
بد نیست بدانید که پراید، پژو ۲۰۶، پژو پارس و چند خودروی تولید داخل دیگر از محبوبترین خودروها برای سارقان هستند که به راحتی قفل درهای آنها باز میشوند. باشگاه خبرنگاران به نقل از یک افسر مجرب پلیس آگاهی در حوزه سرقت خودرو نوشته است که ایمنی انواع مدلهای پژو از سال ۱۳۸۰ تاکنون تغییری نداشته این یعنی بیش از ۲۰ سال است که سیستم ایمنی خودروها به روزرسانی نشده است. اگر پژو ۲۰۶ داشته باشید حتما از ضعیف بودن بازوی درها که به راحتی خم میشود خبر دارید یا ایراد در طراحی قفل کاپوت که به چشم برهم زدنی باز میشود. در حالی که سال هاست این مشکلات در سیستمهای امنیتی این خودرو وجود دارد، شاهد این مسئله هستیم که اقدامی برای رفع آن نمیشود و صاحبان خودروها بعد از تحویل گرفتن خودرو برای این که کامپیوتر و باتری خودرو از شر سارقان در امان باشد اقدام به نصب قفل کامپیوتر و قفل کاپوت میکنند و برای این که سارق درِ خودرو را کج نکند مجبور به تقویت بازوی درها میشوند.
منبع: خراسان