معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: طی بهار امسال ترانزیت ورودی کالا از مرز‌های استان با ترکمنستان به این کشور و دیگر کشور‌های آسیای مرکزی در مقایسه با پارسال ۵۸ درصد و ترانزیت خروجی ۸۹ درصد رشد یافته است.

رضا صحراگرد گفت: هم اکنون خراسان رضوی با ترکمنستان سه گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد و باجیگران دارد که تردد‌های تجاری فقط از ۲ مرز سرخس و لطف آباد انجام می‌شود.

او گفت: با توافق‌ها و اقدامات صورت گرفته اخیر برای تسهیل تجارت بین ۲ کشور، در مجموع ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل بار ترانزیت خروجی و بیش از ۱۵ هزار دستگاه کامیون ترانزیت ورودی از این ۲ مرز تردد داشته اند، اما باید توجه داشت بخشی از تردد‌ها مربوط به ناوگان خالی ناشی از عملیات ترانشیپمنت مرزی بوده است.

ترانشیپ یا ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می‌شود. جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه بوده و به ۲ شکل انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با وجود ترانشیپمنت و ثبت تردد ناوگان خالی در مرز‌ها باز هم تناژ حمل کالای ترانزیتی در مرز‌های سرخس و لطف آباد افزایش داشته است.

صحرا گرد گفت: مقایسه تناژ بار ترانزیتی در سه ماهه نخست امسال با سال قبل نشان می‌دهد رشد تناژ بار ترانزیت خروجی از این ۲ مرز ۱۱۱ درصد و تناژ بار ترانزیت ورودی نیز ۶۰ درصد بوده است که رونق تجارت در مرز‌های استان با ترکمنستان را تایید می‌کند.

او گفت: عمده کالای ترانزیت خروجی از کشور به مقصد ترکمنستان و سایر کشور‌های آسیای مرکزی شکر، انواع لباس، انواع لاستیک، پارچه و خودروی سواری و بیشترین کالای ترانزیت ورودی از ترکمنستان به ایران شامل گوگرد، انواع پنبه، پلی اتیلن، ارزن و پوست گوسفند بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بهار سال ۱۴۰۰ مرز‌های ۲ کشور همچنان تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی بود و فقط تردد تجاری اندکی در مرز‌ها صورت می‌گرفت، اما امسال به لطف رایزنی‌های مسوولان عالی رتبه ۲ کشور و با لغو محدودیت‌ها روند تبادلات تجاری تسهیل شده و امید است در آینده نزدیک مرز و بازارچه مرزی باجگیران بازگشایی و تردد‌های تجاری در سرخس و لطف آباد نیز با کاهش حق عبور ناوگان ایرانی از خاک ترکمنستان بیش از پیش تسهیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدی
۰۱:۲۵ ۲۳ تير ۱۴۰۱
شهر محروم باجگیران هم مشکل عدم بازگشایی گمرک دارد و هم نبود گاز کشی در این شهر به عنوان تنها شهر خراسان رضوی که مردم آن از نعمت گاز محرومند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۲ تير ۱۴۰۱
چرا گمرک قوچان تعطیل است
Iran (Islamic Republic of)
حسام فرهنگی قوچانی
۱۱:۳۲ ۲۱ تير ۱۴۰۱
درسایه بی توجهی مسئولان قوچان و استان گمرگ باجگیران قوچان همچنان تعطیل است