اختتامیه دوره تئاتر بچه‌های مسجد منطقه ۵ کشور با حضور با حضور استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، بوشهر و فارس به میزبانی حوزه هنری فارس در کلانشهر شیراز به مدت سه روز برگزار شد.

استاد محمدرضا آزاد و سید حسین فدایی حسین مدیریت این دوره را به عهده داشتند.

در این دوره که بیش از ٩٠ نفر شرکت کردند مفاهیم تئاتر مسجدی، شکل کار کارگردانی و بازی، آموزش‌هایی  از سوی مربی و کارگردانان ارائه شد.

 نشست مدیران حوزه‌های هنری شش استان کشور و کارشناس مسئولان واحد نمایش در حاشیه این دوره برگزار شد.

 عرصه از هنرمندان مسجدی خالی است

مهدی انصاری مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان بوشهر نیز در اختتامیه این دوره گفت: تئاتر بچه‌های مسجد از دهه ۶٠ در دست اجرا بوده  که بنا به مقتضیات زمان دچار تغییراتی شده است.

او  گفت: در دهه  ۶٠ و پس از پیروزی انقلاب مساجد به عنوان پایگاه و خاستگاه اجتماعی در همه زمینه‌ها محسوب می‌شدند و هنرمندان موفقی  مانند فرج‌الله سلحشور و کوروش زارعی در آن دهه تربیت شدند.

انصاری گفت: در دهه ٧٠ هم این نیاز حس می‌شود و تئاتر بچه‌های مسجد فعالیت خود را ادامه می‌دهد، اما در دهه ٩٠ این نیاز احساس می‌شود که عرصه از هنرمندان مسجدی خالیست به همین دلیل تربیت مربیانی در این دوره برای تئاتر بچه‌های مسجد و تربیت نیروی مسجدی و تئاتری برای آینده در دستور کار قرار گرفت.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان بوشهر گفت: برنامه‌ای مدون ٩ ساله در بخش هنر‌های نمایشی حوزه هنری کشور در این باره تدوین شده است.

او گفت: به طور مثال نگاه صرف به معرفی یک شهید به تنهایی کافی نیست و چگونگی معرفی از خود معرفی بالاتر است.

انصاری گفت: در خارج کشور به امر قهرمانان سازی می‌پردارند در حالی‌که  وجود خارجی نداشته، اما در اینجا قهرمانان زیادی در عرصه‌های مختلف داریم که واقعی هستند، اما نتوانسته‌ایم جذابیت سازی کنیم و نگاهمان هم به معرفی قهرمانان برای بزرگسالان بوده نه کودکان.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان بوشهر  با تاکید بر اینکه برای افرینش یک اثر هنری ابتدا باید کودکان را در نظر گرفت، گفت: تولیدات  مناسبتی محور یک آسیب است.

 امکانات در تهران تجمیع شده

بابک دقیقی مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان کرمان نیز گفت: گستردگی رسانه‌ها در شرایط فعلی عرصه را برای هنر‌های نمایشی تنگ کرده، اما می‌توان از  این ظرفیت بهترین بهره‌برداری را کرد.

او به کوچ هنرمندان تئاتر از استان‌ها به مرکز هم اشاره  کرد و گفت: امکانات در تهران تجمیع شده و به همین دلیل هنرمندان تمایل دارند که به مرکز کوچ کنند.

امین بسیم، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طی ۴۰ سال که از انقلاب گذشته توجه به فرهنگ کمتر بوده و تحت‌ تاثیر حوزه اقتصاد و توسعه قرار گرفته است.

او  اختصاص بودجه اندک به تئاتر را از دلایل نبود موفقیت این هنر در جامعه دانست و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، تولیدات تئاتر به لحاظ هزینه کرد قابل توجیه نیست.

بسیم  گفت: حوزه هنری با راه‌اندازی تئاتر بچه‌های مسجد تلاش کرد تا بخشی از مشکلات مالی را به عهده بگیرد و در مساجد این مهم را اجرایی کند که در این دوره با استقبال خوبی رو به رو بوده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.