کرم های انگلی مهندسی شده می توانند در بهبود سرطان نقش داشته باشند

کرم‌های انگلی که به تازه مهندسی شده اند، می‌توانند با حمل مواد ضد سرطان، سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

در نوامبر سال ۲۰۲۱ بود که خبر‌هایی درباره آزمایش غربالگری سرطان با استفاده از کرم‌های لوله‌ای که به صورت ژنتیکی اصلاح شده بودند منتشر شد. از این کرم‌ها برای تشخیص علائم اولیه سرطان لوزالمعده استفاده شد.

بر اساس گزارش interestingengineering، طبق بیانیه مطبوعاتی این موسسه که ماه گذشته منتشر شد، اکنون، محققان دانشگاه اوزاکا کشف کرده‌اند که نوع خاصی از کرم میکروسکوپی معروف به نماتد، می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. برای دستیابی به این هدف، کرم‌ها باید با لایه‌ای مبتنی بر هیدروژل پوشانده شوند که می‌توانند برای حمل محموله‌های کاربردی (مثل مواد کشنده سرطان) استفاده شوند.

این کرم‌ها در طبیعت یافت می‌شوند و به سمت سلول‌های سرطانی جذب می‌شوند. آنیساکیس سیمپلکس، یکی از این نوع نماتدهاست. موجودی میکروسکوپی و ساکن دریا که به سلول‌های سرطانی علاقه خاصی دارد.

سلول سرطانی

نویسنده اول این مطالعه، در بیانیه‌ای می‌گوید: گزارش شده که کرم انیساکیس سیمپلکس سرطان را حس می‌کند و به طور بالقوه با تشخیص بوی سرطان، به بافت‌های سرطانی متصل می‌شود.

محققان تصمیم گرفتند سیستمی را برای اعمال پوشش هیدروژل بر روی نماتد‌ها بررسی کنند تا یک لایه ژل مانند در سراسر بدن آن‌ها ایجاد کنند. پوششی که آن‌ها را در برابر مواد کشنده سرطان محافظت می‌کند.

شینجی ساکای، نویسنده ارشد این مطاعه اعلام کرد که این غلاف‌ها به هیچ وجه با بقای کرم‌ها تداخلی نداشتند و به اندازه کافی انعطاف پذیر بودند تا حرکت و توانایی طبیعی کرم‌ها برای جستجوی بو‌ها و سیگنال‌های شیمیایی را حفظ کنند.

این سیستم تحویل که با استفاده از کرم‌ها انجام می‌شود، نه تنها برای رساندن دارو‌های ضد سرطان به سلول‌های تومور در بیماران نویدبخش است، بلکه کاربرد‌های بالقوه‌ای در زمینه‌های دیگر مانند انتقال باکتری‌های مفید به ریشه گیاهان نیز دارد.

کرم‌های انگلی

این تحقیق هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و ممکن است در طول توسعه با چندین مشکل مواجه شود. البته این واقعیت وجود دارد که بسیاری از افراد تمایلی به وجود کرم‌های انگلی در بدن خود ندارند؛ بنابراین این مسئله اهمیت پیدا می‌کند که چگونه می‌توان موجودات را پس از تزریق به بدن انسان کنترل کرد. با این حال، از نظر درمان سرطان، امید به راه حلی جدید و موثر را فراهم کرده است.