۵۷۵ هکتار از اراضی مشهد زیر کشت کلزا است

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد از برداشت کلزا در سطح ۵۷۵ هکتار از اراضی مشهد خبر داد.

علی ممیزی گفت: ۵۷۵ هکتار از اراضی مشهد زیر کشت کلزا رفته است که پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰۰ تن کلزا از سطح مزارع برداشت شود.

او گفت: دانه کلزا دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است و ارقام کشت شده کلزا در اراضی مشهد نپتون، اکاپی، ایمپریو، ناتالی و روهان می‌باشد.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۰۰۰ تن دانه روغنی کلزا به ارزش حدود ۲۳۰ هزار میلیارد ریال از این اراضی برداشت و خریداری و جهت استحصال روغن به کارخانه‌های تولید روغن حمل گردد.

ممیزی گفت: وسعته سطح زیر کشت این دانه روغنی به عنوان یک محصول استراتژیک در مشهد به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود و با توسعه کشت این دانه روغنی و استحصال روغن آن در شهرستان، بخشی از روغن مورد نیاز کشور تأمین شده و نیاز به واردات روغن کمتر می‌شود.

او گفت: کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می‌رود که حمایت از کشت آ ن به جای سایر محصولات پرآب بر، مورد توجه جدی قرار گرفته است، تفاله دانه کلزا پس از روغن گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت: کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر مورد حمله، خسارت آفات و بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شدت و ضعف آن‌ها در مناطق مختلف متفاوت است، به علت میزان روغن موجود در دانه‌های گیاه کلزا، این گیاه برای سده‌های پی در پی کشت می‌شود.

ممیزی گفت: خرید محصول کلزا در مشهد توسط اتحادیه تعاونی روستایی این شهرستان و کارخانه‌های روغن کشی استان در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار