همایش رزمندگان سال دفاع مقدس لشکر علی ابن ابیطالب درگلزار شهدای نراق برگزارشد.

رزمندگان لشکر علی ابن ابیطالب در ۸ سال دفاع مقدس درگلزار شهدای نراق گردهم آمدند.

گرامیداشت یاد و خاطر شهدا، روایت گری صحنه‌های دفاع مقدس و خاطره گویی از برنامه‌های این دورهمی معنوی بود.

همزمان با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تیپ ۱۷ عملیاتی پیاده علی ابن ابیطالب زیر مجموعه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تشکیل شد که مقر فرماندهی آن در استان مرکزی و شهر اراک مستقر بود، رفته رفته این تیپ به لشکر تبدیل شد و مقر لشکر به قم که در آن زمان از شهر‌های استان مرکزی بود منتقل شد.

۳ استان در دوره‌های زمانی مختلف پشتیبان و تامین کننده نیروی انسانی این یگان بوده‌اند که اصلی‌ترین آن‌ها استان مرکزی بوده و استان‌های سمنان، و زنجان هم اوایل جنگ به‌صورت پراکنده و گردانی در این یگان نیرو داشتند.

یگان لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) یکی از مهم‌ترین یگان‌های رزمی و قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در طول هشت سال دفاع مقدس در ۱۷ نبرد مستقیم، سه نبرد تحت امر و ۲۸ عملیات پدافندی در جبهه‌های شمال‌غرب و جنوب، نقش مؤثری ایفا کرده و درمجموع، با تقدیم بیش از ۴ هزار شهید و همچنین جانبازان بسیار، کارنامه درخشانی از خود به‌یادگار گذاشته است.

سردار مرتضی صفاری اولین فرمانده این یگان در بدو تاسیس بوده و در ادامه شهید حسن درویش فرمانده یگان می‌شوند و اوج دوران شکوفایی یگان مربوط به دوره‌ای است که شهید زین‌الدین فرمانده این یگان است بعد از شهادت ایشان نیز سردار غلامرضا جعفری و سردار میرجانی فرمانده یگان می‌شوند.

در سال‌های دفاع مقدس، از لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب چهار یگان، تیپ مستقل ۱۲ قائم، تیپ مستقل صاحب‌الزمان (عج)، لشکر مهندسی ۴۲ قدر و لشکر ۷۱ حضرت روح‌الله منشعب شدند که هرکدام از این یگان‌ها منشأ تحولات عظیمی در دفاع مقدس بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.