دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار از برنامه ریزی برای جایگزینی مالچ نفتی با مالچ های سازگار با محیط زیست خبر داد.

 دوشنبه هفته جاری و همزمان با تعطیلی تهران و بسیاری از شهرهای کشور در اثر هجوم گرد و غبار، جلسه‌ای برای مدیریت این پدیده با حضور آقایان طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار، لاهیجان زاده مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست، حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، کریمی معاون اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه و نکومنش رئیس و چند نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

در این جلسه، طهماسبی بیرگانی گزارش مفصلی از موفقیت خاک‌پوش (مالچ) پلیمری ساخت محققین پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در دستیابی به شاخص‌های بسیار سخت‌گیرانه سازمان حفاظت محیط زیست را برای حاضرین تشریح کرد. 

وی با اشاره به سوابق و معضلات استفاده از مالچ نفتی برای محیط زیست، گفت: در فراخوان اولیه برای تولید مالچ غیرنفتی در کشور حدود هشتاد متقاضی، نمونه‌های ساخته شده را معرفی نمودند که طی مراحل مختلف و انجام آزمون‌های حساس و دقیق بر روی آن‌ها، هشت نمونه مالچ غیرنفتی برای انجام آزمون‌های میدانی (پایلوت) انتخاب شدند.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار افزود: در این مرحله مالچ‌ها باید در دو منطقه انتخابی از میبد و بافق در محدوده مشخصی پاشیده شده و اثربخشی آن‌ها طی دو سال متوالی رصد می‌گردید. دانشگاه یزد نیز مسئولیت رصد و پایش این مالچ‌ها را به عنوان ناظر بر عهده داشته است.

وی اضافه کرد: از چند ماده مختلفی که در این دو منطقه پاشیده شده‌اند تا به حال محصول خاک‌پوش پلیمری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. با توجه به گذشت هجده ماه از زمان پاشش و پایش این محصول، اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد این محصول قادر است عملکرد مطلوب خود را در زمان باقیمانده شش ماهه نیز حفظ نموده و موفق به اخذ مجوزهای لازم برای استفاده در سطح وسیع در کشور شود.

همچنین در این جلسه کریمی با اشاره به وضعیت عراق و مشکلات ناشی از ریزگردها در این کشور گفت: وزارت امور خارجه این آمادگی را دارد که مذاکرات و تسهیلات لازم برای پاشیدن این محصول در کشور عراق را پیگیری کند.

حسن‌پور نیز با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر حل هر چه سریع‌تر مشکل ریزگردها، آمادگی سازمان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای در اختیار گذاشتن تجهیزات لازم برای پاشش این ریزگردها در سطح وسیع اعلام کرد.

 نکومنش نیز بر آمادگی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تولید و پاشش این محصول در سطح وسیع تاکید کرد.

در پایان قرار شد مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین هزینه‌های انجام این طرح بر طبق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط‌زیست و برنامه ششم توسعه کشور صورت گیرد.

برچسب ها: مالچ نفتی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار