نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: تا یکسال آینده مردم جهت ثبت و انتقال اسناد رسمی خود نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی ندارند و همه اقدامات در بستر الکترونیک انجام می‌شود.

علیرضا سلیمی نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در سفر به بروجرد و شرکت در مراسم خاکسپاری حجت الاسلام شهاب ظفری سردفتر دفترخانه شماره ۲۱ بروجرد که روز گذشته به قتل رسید افزود: ما باید این زیر ساخت را برای مردم بدون نیاز به مراجعه حضوری در بستر خدمات الکترونیک فراهم کنیم.

او گفت: اواخر تیرماه یک طرح پایلوت راه اندازی خواهد شد که در یک اپلیکیش تحت عنوان "سند من" اتفاق خواهد افتاد در این طرح بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی در بستر الکترونیک فرد می‌تواند مدارک واسناد مورد نیاز را به هر دفترخانه‌ای که تمایل دارد ارسال کند.

سلیمی گفت: از دیگر مزایای این اپلیکیشن امکان ثبت شکایت نسبت به دفاتر اسناد رسمی و فتوکپی برابر اصل به صورت الکترونیکی است.

نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: این طرح که بصورت پایلوت در حال انجام است یک شروع تازه برای دفاتر اسناد رسمی است و مطمئنا بسیاری از مشکلات حاضر را نخواهیم داشت.

او گفت: در مورد آینده دفاتر اسناد رسمی کشور می‌توان گفت ما امروز در نقطه‌ای ایستاده ایم که یا باید تصمیم به حذف خود یا تصمیم به یک تغییر بزرگ بگیریم. دفاتر اسناد رسمی در یک دهه آینده با توجه به پیشرفت دانش و تکنولوژی به شکل فعلی وجود نخواهد داشت و با همه افتخاری که به سابقه ۸۰ ساله خود داریم باید بپذیریم این دوره از تاریخ سردفتری کم کم به تاریخ می‌پیوندد.

نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: هم اکنون دفاتر اسناد رسمی در ۱۰ هزار نقطه در کشور فعالیت دارند که نمی‌تواند جایگزین داشته باشد و هر گونه تلاشی که بخواهد صورت گیرد شاید طی ۵۰ سال آینده به ظرفیت کنونی دفاتر اسناد رسمی برسد.

او با اشاره به ابلاغ سیاست‌های مرتبط با اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای توسعه بخش خصوصی گفت: عملا برخی دستگاه‌ها بر خلاف توسعه این بخش عمل می‌کنند و این باعث می‌شود بخش خصوصی امکان رشد و توسعه را نداشته باشد.

سلیمی یادآور شد: نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که بخش خصوصی به دلیل اینکه توسط خودش اداره می‌شود نیازمند تعرفه مناسب است. متاسفانه تنها بخشی که در حوزه افزایش تعرفه‌ها با مشکل مواجه است تعرفه دفاتر اسناد است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.