مسئول مرکز بهداشت شهرستان بیرجند گفت: احتمال مرگ بر اثر ابتلا به هاری ۱۰۰ درصد است و باید نسبت به واکسیناسیون اقدام کرد.

بهرامی نژاد در کمیته شهرستانی بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه هاری در چند سال اخیر روند افزایشی داشته است؛ هشدار می‌دهیم که مردم به حیوانات نزدیک نشوند.

او با بیان اینکه بیماری هاری خطرناک است و احتمال فوت ناشی از آن ۱۰۰ درصد است، گفت: بیماری هاری نه تنها از سگ ولگرد بلکه از حیوانات اهلی نیز به انسان منتقل می‌شود؛ در برخی موارد ابتلا به هاری بدون علامت بوده و از طریق آزمایش مشخص شده است.

بهرامی نژاد گفت: با استفاده از واکسیناسیون به موقع می‌توان بیماری هاری را درمان کرد؛ توصیه می‌کنیم بلافاصله پس از گازگرفتگی برای انجام واکسیناسیون به مرکز بهداشت مراجعه شود.

مسئول مرکز بهداشت شهرستان بیرجند گفت: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۷۶ مورد گازگرفتگی در سطح شهرستان داشته ایم و تاکنون ۸۰۰ مورد گازگرفتگی ثبت شده است.

مردم از ذبح دام در معابر و مکان‌های غیر بهداشتی خودداری کنند

حمزه‌ای معاون شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: برای جلوگیری از انتشار تب کریمه کنگو مردم از ذبح دام در معابر و مکان‌های غیربهداشتی خودداری کرده و به کشتارگاه دام شهرستان بیرجند مراجعه کنند.

او گفت: شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند در روز عید سعید قربان با استقرار ۲۰ اکیپ ثابت و سیار به ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی خواهد پرداخت.

حمزه ای گفت: محل عرضه دام مورد تأیید شبکه دامپزشکی میدان دام شهرستان بیرجند است و در روز عید نیز ارائه خدمات در کشتارگاه دام شهرستان خواهد بود. 

معاون شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: توصیه‌ای که ما به همشهریان داریم این است که برای ادای نذر قربانی حتما ذبح دام را در این کشتارگاه انجام دهند؛ با توجه به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب کریمه کنگو لاشه دام را پس از ذبح ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند.

او گفت: همچنین توصیه می‌شود جگر را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند؛ هنگام تکه کردن گوشت از دستکش استفاده کنند و با توجه به اینکه یکی از راه‌های انتقال تب کریمه کنه‌ها هستند توصیه می‌کنیم افراد در تماس با دام‌ها احتیاط لازم را داشته باشند.

حمزه ای گفت: مردم در هنگام خرید گوشت حتما به مهر و برچسب دامپزشکی توجه کرده و از مصرف خام گوشت و متعلقات لاشه دام خودداری کنند.

معاون شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: برای جلوگیری از انتشار تب کریمه کنگو از ذبح دام در معابر خودداری شده و به کشتارگاه دام شهرستان مراجعه شود.

او گفت: ۲ ناظر شرعی در کشتارگاه دام شهرستان و در اکیپ‌های ثابت و سیار نیز ۳۰ دامپزشک برای خدمت رسانی به مردم آماده هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار