بحران اقتصادی باعث شده مردم سریلانکا به سوختن چوب و زغال روی بیاورند

بحران اقتصادی که سریلانکا با آن درگیر است، تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای مردم این کشور به وجود آورده است.

درحالیکه سریلانکا بعنوان یک کشور سابقاً ثروتمند، هم‌اکنون در همه چیز- از دارو گرفته تا گاز- کمبود دارد، مردم این کشور مجبورند برای غذا پختن به چوب و زغال روی بیاورند.

به گزارش فرانس ۲۴،  ماجرا از آنجا آغاز شد که از اوایل سال جاری که بحران اقتصادی در سریلانکا آغاز شد، تامین‌کنندگان گاز برای کاهش هزینه‌ها، سهم گاز پروپان را در محصولات خود بالاتر بردند و همین موضوع باعث شد تا نزدیک به هزار آشپزخانه در سرتاسر کشور آتش گرفته و علاه بر کشته شدن ۷ نفر صد‌ها نفر دیگر زخمی شوند.

اما اکنون، همراه با خیلی چیز‌های دیگر در این کشور ۲۲ میلیون نفری، گاز برای بیشتر آن‌ها یا در دسترس نیست یا بسیار گران است.

برخی تلاش کردند به سمت اجاق گاز‌های نفت سفید روی بیاورند، اما دولت دلاری برای واردات آن در کنار بنزین و گازوئیل نداشت. به همین دلیل مردم سریلانکا برای ادامه حیات مجبور به بازگشت به دهه‌ها پیش و استفاده از چوب برای سوزاندن شده‌اند.

سریلانکا با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است که بدترین بحران در این کشور از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ است. در اواسط ماه آوریل، سریلانکا بدهی خارجی اش را برای یک دوره موقت، که منتظر بود ساختار تعهداتش تحت برنامه اصلاح اقتصادی با حمایت صندوق بین المللی تغییر کند، پرداخت نکرد.

بدهی خارجی سریلانکا ۵۱ میلیارد دلار برآورد شده است. این رکود به کمبود ارز ناشی از کاهش بسیار شدید گردشگری در طول همه گیری کووید ۱۹ نسبت داده می‌شود. این کمبود ارزی باعث شد این کشور نتواند سوخت کافی بخرد و مردم این کشور با کمبود شدید مواد غذای و مایحتاج اولیه و سوخت گرمایشی و گاز مواجه اند. بسیاری از مناطق در این کشور با قطع برق مواجه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار