شنا در استخر‌های کشاورزی بدون حفاظ و بند‌های خاکی، بلای جان خانواده‌ها در خراسان شمالی است.

با توجه به آغاز فصل گرما، استخر ها‌ی کشاورزی، سد‌ها و بند‌های انحرافی محلی برای تفریح و شنای  جوانان و نوجوانان شده است.

در خراسان شمالی ۵۰۰ استخر کشاورزی با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ متر مکعب آب وجود دارد، علاوه بر آن بند‌هایی مثل بند عبدل آباد بجنورد و سد‌های شیرین دره بجنورد، بیدواز اسفراین، بارزوی شیروان، چری فاروج، سومبار و غلامان در راز و جرگلان و کفترک گرمه محلی شده برای شنای افرادی که اغلب تجربه و توان شنا در آن را ندارند.

بیشتر غرق شدگی در استخر‌های کشاورزی است

بر اساس آمار اعلامی پزشکی قانونی خراسان شمالی در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۸ نفر، (۳ زن و ۱۵ مرد) در خراسان شمالی غرق شدند که مرگ ۹ نفر در استخر‌های کشاورزی اتفاق افتاده بود و ۹ نفر دیگر در بند‌های خاکی جانشان را از دست داده بودند.

هرچند در ۳ ماه نخست امسال در خراسان شمالی آمار غرق شدگی صفر بود، اما بیشترین آمار غرق شدگی پارسال با ۵ فوتی در شهریور ماه به ثبت رسیده است.

سرپرست هیأت نجات غریق استان گفت : در سفر اخیر نمایندگان تام الاختیار وزارت ورزش و جوانان به استان امکاناتی از جمله دو دست لباس غواصی درخواست شده است.

هادی نودهی گفت :  استخر‌های کشاورزی و بند‌های خاکی برای شنا به خصوص برای کودکان و نوجوانان بسیار خطرناک است، بخش‌هایی از رودخانه اترک که از عمق بیشتری برخوردار است و جریان آب تندی دارد برای غرق شدن افراد خطرناک است.

بر اساس اعلام امدادو نجات جمعیت هلال احمر استان نیز بیشتر غرق شدگی‌هایی که پارسال از آب بیرون کشیده شده اند از استخر‌های کشاورزی و بند‌های انحرافی بوده است.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.