جوادشریفی گفت: مرکز تحقیقات شیلات کشور باید نسبت به انجام مطالعات در زمینه تولید و تکثیر تخم‌های بچه ماهی اصلاح شده، ورود کند تا بتوان در زمینه ایجاد مزارع آبزی پروری با سیستم مدار بسته اقدام کرد.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت : در خراسان شمالی ۹۴ مزرعه تولید ماهی سردآبی همچنین دو مزرعه تولید ماهی گرم آبی و حدود ۸۸ استخر ذخیره آب برای تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.

جوادشریفی گفت : در مزارع سردآبی ماهی قزل آلای رنگین کمان و در مزارع و استخر‌های ذخیره آب تولید ماهیان گرم آبی نیز ماهیان کپور، آمور، فیت فاک و بیگ هد پرورش پیدا می‌کنند.

 در مزارع سردآبی استان سالانه در حدود یک هزار و ۴۰۰ تن ماهی و در مزارع و استخر‌های ذخیره آب برای تولید ماهیان گرم آبی نیز سالانه در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن ماهی تولید می‌شود.

 بیشترین مزارع سردآبی استان در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج و بیشترین مزارع و استخر‌های ذخیره آب برای تولید ماهیان گرم آبی نیز در شهرستان مانه و سملقان مستقر و فعال هستند.

 در استان چهار مزرعه تولید ماهیان زینتی نیز فعال هستند که در شهرستان‌های بجنورد و اسفراین مستقر هستند.

 ظرفیت تولید این مزارع سالانه بیش از ۷۰۰ هزار قطعه است.

 برای پرورش ماهی در این سیستم باید تخم بچه ماهی اصلاح شده، سریع الرشد، تهیه و خوراک ماهی با حداقل آلودگی و خصوصیت رشد حداکثری تامین شوند.

 مرکز تحقیقات شیلات کشور باید نسبت به انجام مطالعات در زمینه تولید و تکثیر تخم‌های بچه ماهی برای پرورش در مزارع ورود کند تا وابستگی به واردات تخم‌های بچه ماهی در کشور قطع شود و بتوان در زمینه ایجاد مزارع آبزی پروری با سیستم مدار بسته اقدام کرد.

 با توجه به اینکه تحقق این برنامه زمان بر است، فعلا می‌توان آبزی پروران را به تکمیل و به روزرسانی مکانیزاسیون مزارع خود هدایت و تشویق کرد.

ماهی تیلاپیا از جمله ماهیان گرم آبی است که تراکم پذیری بالا، تکثیر و تولید بالا دارد همچنین به شوری و دمای بالا نیز مقاوم است.

 این ماهی به حداقل تعویض آب نیاز دارد.

با این وجود، پیگیری‌ها درباره متقاعد کردن این اداره کل برای پرورش آن در شهرستان‌های گرمه، جاجرم، اسفراین و فاروج که به منابع رودخانه‌ای متصل نیستند در حال انجام است تا سرانجام بتوان این گونه ماهی را در استخر‌های ذخیره آب این شهرستان پرورش داد.

 پرورش این گونه ماهی را باید در استان ترویج داد تا بتوان شرایط موجود صنعت آبزی پروری در این شرایط کم بارشی را حفظ کرد.

برچسب ها: شیلات ، جهاد کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.