رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور از پرواز ۲۰۰ پهپاد جدید امسال در کشور خبر داد.

کامبیز عباسی گفت: هوشمندسازی کشاورزی با محوریت کاربری پهپاد‌های کشاورزی در دولت سیزدهم افزایش ۲.۵ برابری داشت و بکارگیری  پهپاد‌ها از ۵۰ دستگاه در سال زراعی ۹۹-۹۸ به بیش از ۲۰۰ دستگاه در سال زراعی جدید رسیده است.

به گفته او دولت برای تولید پهپاد‌های کشاورزی بدون هیچ محدودیتی تا ۸۰ درصد قیمت پهپادها تسهیلات با بازپرداخت ۵ تا ۷ ساله به متقاضیان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت دریافت این تسهیلات هستند.

۴۹۰ دستگاه انواع پهپاد کشاورزی در بیش از ۶۵ مدل اکنون در کشور وجود دارد که ۸۰ درصد آنان در بخش های زراعت، باغبانی، دام و طیور و شیلات فعال هستند.

به گفته رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ۷۵درصد شالیزارهای کشور اکنون مکانیزه کشت می شوند که این میزان تا ۳ سال آینده به ۹۵ درصد خواهد رسید.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: با هدف کاهش استفاده از سموم کشاورزی ۳۰ درصد عملیات مبارزه با علف هرز در شالیزارهای کشور  نیز تا ۲ سال آینده با استفاده از وجین کن‌های موتوری مکانیکی می شود.

عباسی گفت: اگرچه برنج در ۱۹ استان کشور به شکل متمرکز و پراکنده کشت می‌شود اما دولت فقط از کشت برنج در سه استان مازندران، گیلان  و گلستان حمایت خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی پارسال علاوه بر ۳ استان شمالی در یک سوم استان‌های ایران مانند آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، فارس و لرستان برنج کشت شده بود.

از ۲.۵ میلیون برنج تولید شده در سال گذشته ۳۷ درصد سهم مازندران، ۲۳.۱ درصد سهم استان گیلان، ۱۹.۲ درصد سهم استان خوزستان، ۶.۲ درصد سهم استان فارس، ۵.۱ درصد سهم استان گلستان، ۱.۹ درصد سهم استان آذربایجان شرقی، ۱.۸ درصد سهم استان لرستان، یک درصد سهم استان زنجان، ۷ دهم درصد سهم استان چهار محال و بختیاری و ۴ درصد هم سهم سایر استان‌های ایران بوده است.

استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به دلیل برخورداری از بارش‌های فراوان ۷۰ درصد برنج ایران را تامین می‌کنند و کشت برنج در برخی استان‌ها به علت کم آبی از بهمن ماه پارسال ممنوع اعلام شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.