مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: یزد به لحاظ رشد فرایند تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

شهرام تقدم گفت: حدود ۳۴۰ هزار اسناد دفترچه‌ای در دست مردم استان قرار دارد که در این باره تقاضا داریم هرچه زودتر نسبت به تعویض اسناد مالکیتی دفترچه‌ای خود به اسناد تک برگی اقدام کنند.

او می گوید: سازمان ثبت اسناد و املاک با قدمت ۱۰۰ سال ماموریت‌ها و تکالیفی در زمینه موضوعات ثبت معاملات و ثبت شرکت‌ها و هم چنین ثبت املاک و دارایی‌هایی مردم کشورمان برعهده دارد که از مهمترین آن‌ها تثبیت مالکیت‌ها و صدور اسناد مالکیتی است.

به گفته او این سازمان در تحکیم روابط اقتصادی بین افراد از طریق ثبت معاملات در دفاتر اسناد رسمی و هویت بخشی به اسناد رسمی در حوزه تحکیم روابط اجتماعی از طریق دفاتر اسناد ازدواج و طلاق فعالیت دارد.

تقدم گفت: امروزه یکی از مهمترین و از محور‌های اساسی اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام حدنگاری یا کاداستر است.

او می گوید: سازمان ثبت با توجه به الزامات قانونی و ماموریت‌های ویژه‌ای که دارد در تلاش است که در استان یزد بحث حدنگاری را در حوزه املاک و اراضی به خوبی اجرا کند.

 مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: سازمان ثبت در این سند تعالی سه ماموریت عمده شامل جلوگیری از بروز جرائم و دعاوی، حمایت از حقوق مالکیت اشخاص و نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن اجرای امور را برعهده دارد.

او گفت: قانون جامع حدنگار در اسفند ۱۳۹۳ و عملیاتی شدن آن از سال ۱۳۹۴ تصویب شده است.

او می گوید: در استان یزد به وسعت هفت میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار تاکنون با همکاری و هم افزایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری حدود ۹۸ درصد سطح عرصه‌های استان حدنگاری و نسبت به صدور اسناد مالکیتی آن‌ها اقدام شده است و دو درصد باقیمانده نیز مربوط به اراضی کشاورزی، شهری و روستایی است که در نظر داریم با توجه به تکلیفی که از سوی سازمان به استان‌ها ابلاغ شده تا پایان سال نقش موثری را در این باره ایفا کنیم.

تقدم گفت: اطلاعات بالغ بر ۷۹ درصد دفاتر اسناد رسمی استان در چهار گذشته اسکن و بار گذاری شده است.

به گفته او اطلاعات  این تعداد در چند هفته آینده با هدف تقویت زیرساخت‌ها به صورت مکانیزه و به منظور ارائه خدمات الکترونیکی دولت  هوشمندسازی می شود.

تقدم گفت: تمام فرایند‌های ثبت شرکت‌ها به صورت مکانیزه در استان انجام می‌شود و یزد از این حیث جزو استات‌های پیشرو در کشور است.

او می گوید: انباشته شدن پرونده‌ها در بحث هیات‌های نظارت استان گلایه‌هایی را  به همراه داشته که با اقدامات صورت گرفته اکنون در این حوزه پرونده معوقه نداریم و پرونده‌های جاری در دست اجرا است.

تقدم گفت: در هیات بدوی و دادگاه و دادسرای دفتریاران و سردفتران نیز تعدادی پرونده داشتیم که این حوزه هم بروزسانی شد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: دستگاه‌های دولتی به ویژه در موضوع حدنگاری اراضی کشاورزی، روستایی و شهری استان همکاری کنند.

او گفت: توسعه خدمات الکترونیکی از برنامه‌های سازمان ثبت در راستای هوشمندسازی فرایندهاست که در تلاشیم با پیاده سازی سامانه‌ها، خدمات را به صورت هوشمند و در کمترین زمان به مردم ارائه دهیم.

تقدم وعده داد به زودی اقدامات تحولی عطیمی را در باب دیجیتالی کردن تمام فرایند‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شاهد باشیم و با سازمانی مدرن و هوشمند مواجه شویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.