ناتو در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد اعضای این پیمان پروتکل‌های الحاق فنلاند و سوئد را فردا ۵ ژوئیه امضا خواهند کرد.

در بیانیه مطبوعاتی رسمی ناتو که امروز دوشنبه خوانده شد، آمده است اعضای پیمان ناتو پروتکل‌های الحاق فنلاند و سوئد را فردا ۵ ژوئیه امضا خواهند کرد.

ناتو در تارنمای رسمی خود نوشت: امروز دوشنبه، ۴ ژوئیه ۲۰۲۲، مقر ناتو میزبان مذاکرات الحاق بین مقامات ناتو و نمایندگان فنلاند و سوئد خواهد بود.

پیشتر ترکیه به دلیل مسائل امنیتی با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالفت کرده بود. وضعیت بعداً با امضای یادداشت تفاهم سه جانبه که از ترکیه در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند، حل شد. دعوت رسمی سوئد و فنلاند برای پیوستن به این اتحاد در ۲۹ ژوئن، یک روز پس از امضای یادداشت ارسال شد.

پیشتر، ناتو به شکلی رسمی در مادرید از سوئد و فنلاند برای پیوستن به عضویت در این سازمان دعوت کرده بود. ائتلاف ناتو همچنین مفهوم راهبردی جدیدی را تا سال ۲۰۳۰ اتخاذ کرده که روسیه را به عنوان تهدید اصلی برای امنیت ناتو توصیف می‌کند.

فنلاند و سوئد در پی حمله روسیه به اوکراین، درخواست پیوستن به ناتو را دادند، تحلیلگران و کارشناسان بین المللی بر این باورند که این عضویت می‌تواند شرایط را در مرز‌های شرقی اروپا با توجه به حساسیت روسیه نسبت به گسترش ناتو به مراتب پیچیده‌تر سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار