سرپرست سازمان امور دانشجویان از برگزاری المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان از ۱۹ تیر خبر داد.

هاشم داداش‌پور در برنامه المپیاد‌های ورزشی دانشجویان که هم اکنون در سازمان امور دانشجویان در حال برگزاری است، گفت: ما از اسفند ۹۸ درگیر کرونا شدیم و دانشگاه‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمدند. نزدیک دو و نیم سال از آن زمان گذشت و با این که باید شانزدهمین دوره المپیاد ورزش‌های قهرمانی را برگزار می‌کردیم، اما حالا دوره پانزدهم را برگزار می‌کنیم.

او گفت: در حال حاضر ما وارد عصر پساکرونا شده ایم و طبیعی بود که دانشگاه‌ها سریع با شرایط جدید خود را تطبیق دهند و وارد فضای بعد از رخوت یا احیای فضای بعد از کرونا شوند. ما لازم است دانشگاه‌ها را پویا کنیم. ورزش و المپیاد‌ها بهترین محمل بودند و فرصت‌های بی نظیری را برای ما به وجود آورده اند تا در رشته‌های مختلف در خدمت دانشجویان باشیم.

او گفت: ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی بین المللی داریم و المپیاد یکی از جا‌هایی است که می‌توان از آن در گردهمایی دانشجویان استفاده کرد؛ بنابراین اولین المپیاد بین المللی در مازندان برگزار می‌شود. ۹۴ هزار نفر دانشجوی ایثارگر و شاهد داریم و یکی از وظایف دولت این است که با هم اندیشی با آن‌ها کنار هم قرارشان دهد. المپیاد دانشجویان شاهد و ایثارگران در بخش خواهران و برادران یا دختران و پسران در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

داداش پور گفت: ما قرار است تنوع ورزش‌ها را بیشتر کنیم. بعد از وزارت ورزش و جوانان، بیشترین نهاد و اثرگذاری در معادلات ورزشی را ما داریم؛ در سه حوزه قرار است سال بعد عمل کنیم. یکی از آن‌ها المپیاد معلولان است. ما برای اولین بار می‌خواهیم بخشی از دانشجویان معلول را کنار هم قرار دهیم.

سرپرست سازمان امور دانشجویان گفت: اگر بتوانیم و بودجه باشد، المپیاد ورزش‌های زمستانی و ساحلی هم برگزار می‌کنیم. مهم‌ترین کار سال آینده ورزش و همبستگی کشور‌های اسلامی است و میزبان دانشجویان کشور‌های اسلامی می‌شویم.

او با اشاره به شعار‌هایی که برای المپیاد طراحی شده اند، گفت: شعار المپیاد رقابت، رفاقت و سلامت است و در بخش قهرمانی شعار ما دانشجوی فعال و جامعه سالم است. شعار المپیاد دانشجویان ایثارگر نیز ورزش، همدلی و ایثار است و در المپیاد ورزشی دانشجویان بین الملل هم ورزش، زبان مشترک را به عنوان شعار در نظر گرفته ایم و با این شعار المپیاد‌ها برگزار می‌شوند.

او گفت: المپیاد ورزش‌های قهرمانی دانشجویان اولین و بزرگترین رویداد ورزشی پس از شیوع کرونا است. بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو در مسابقات منطقه‌ای در ۲۱ رشته ورزشی شرکت کرده اند و حدود ۲۸۰۰ دانشجو رقابت ملی خود را در تبریز آغاز خواهند کرد. دانشگاه تبریز از اسفند خود را در مدت کوتاهی آماده کرد و مشعل المپیاد بعد از اعلام عدم آمادگی دانشگاه گیلان، به دانشگاه تبریز رفت و این دانشگاه مسئولیت را بر عهده گرفت.

داداش پور گفت: ۱۹ تیر افتتاحیه ورزش‌های قهرمانی آغاز می‌شود و تا ۶ مرداد ادامه پیدا می‌کند و حدود ۱۸ روز طول می‌کشد. از ۱۹ تیر تا ۲۶تیر المپیاد دختران و از ۲۹ تیر تا ۶ مرداد المپیاد پسران در دانشگاه تبریز در رشته‌های مختلف فعالیت ورزشی خود را آغاز می‌کنند.

داداش‌پور گفت: دانشگاه تبریز از اسفند ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده و مشعل را در المپیاد ۱۴اُم به گیلان سپرده بودیم، اما با عدم آمادگی گیلانی‌ها، تبریز با کار جهادی به این میزبانی رسید که از ۱۹ تیر تا ۶ مرداد به مدت ۱۸، ۱۹ روز برگزار می‌شود. این المپیاد در ۲ دوره و ۲ بازه زمانی برای پسران و دختران برگزار می‌شود. ۱۰ رشته دختران و ۱۱ رشته پسران داریم. والیبال، فوتسال، تنیس روی میز، تکواندو، شنا، دوومیدانی و امثالهم مشترک هستند؛ اما برای پسران کشتی فرنگی و آزاد را هم داریم.

رئیس سازمان دانشجویان گفت: اغلب رشته‌های درخشان در سطح آسیایی و جهانی را در این رویداد بزرگ ملی و دانشگاهی با چهره‌های شاخص همین رشته‌ها داریم. برای اولین بار در کنار المپیاد ورز‌ش قهرمانی، شرکت‌های دانش‌بنیان ورزشی را هم خواهیم داشت. تجهیزات ورزشی هم در کنار رشته‌های مهم ما هستند و طبیعی است که در این عرصه هم فعالیت کنیم.

او گفت: برگزاری شبه‌نمایشگاهی از مجموع شرکت‌های که در این حوزه فعالیت دارند، اتفاق بزرگی است. ۸ دانشگاه درخواست میزبانی کرده‌اند تا در طول ۲ سال آتی المپیاد ورزش قهرمانی را برگزار کنند. در آینده‌ای نزدیک باید این را روشن کنیم تا این المپیاد مشعلش در اختیار دانشگاه میزبان دوره بعدی قرار بگیرد.

داداش‌پور گفت: به‌ جز قهرمانی آسیا و جهانی که مصوبه خاص تشویقی برایش داریم، امتیاز دیگری برای قهرمانان المپیاد به این شکل نداریم؛ اما تخفیف‌هایی در بحث شهریه‌ای است و البته استعدادیابی هم می‌شود. افراد قهرمان می‌توانند در انتخابی یونیورسیاد شرکت کنند، اما این که قهرمان بتواند بدون کنکور به مقطع دیگری برود، نداریم.

او گفت: ۱.۵ ماه پیش ۵۰ شرکت دانش‌بنیان ورزشی برای حضور در این رویداد درخواست کرده‌اند و در صورت تداوم، فرصت‌های بیش‌تری هم خواهد بود. مقدمات کار ابتکاری هم‌بستگی دانشجویی اسلامی را پیگیری کرده ایم؛ این در حوزه دیپلماسی علمی و ورزشی بوده و اگر بشود با کشور‌های اسلامی فعالیت مشترک داشته باشیم، اتفاق بزرگی است و تلاش‌های زیادی در این رابطه خواهیم داشت که با وزارت ورزش‌وجوانان و کمیته ملی المپیک و سطح ملی صحبت رسمی می‌کنیم.

معاون وزیر علوم درباره تعامل با فدراسیون‌ها گفت: به‌اندازه ورزش کشور، انجمن‌ داریم. فدراسیون دانشگاهی تمام روسای فدراسیون‌ها را به عضویت دارد که همکاری هماهنگ و نزدیکی با آن‌ها داریم و از ظرفیتشان استفاده کرده‌ایم و می‌کنیم. به دلیل خاصی از جمله احتمال شدت گیری کرونا در ورزش فیزیکی، یکی از فدراسیون‌ها با مذاکراتی فشرده علاقه به حضور در المپیاد داشت که موفق هم شده‌اند و حضور خواهند داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار