رودخانه کشکان سیل‌خیزترین رودخانه استان لرستان است و اما اکنون این رودخانه خشک شده است.

پیام شهروند خبرنگار:

رودخانه کشکان در استان لرستان واقع شده و سرچشمه اصلی رودخانه کرخه نیز محسوب می شود. سال گذشته در اقصی نقاط کشورمان شاهد بارش کم باران و برف بودیم که موجب کم آب شدن بسیاری از رودخانه ها شد. رودخانه کشکان رودخانه ای بسیار پر آب است اما این روزها حال خوشی ندارد و در نخستین روزهای تابستان از کم آبی بی نصیب نمانده است.

جوابیه:

رودخانه کشکان سیل‌خیزترین رودخانه استان لرستان است و اما اکنون این رودخانه خشک شده و علاوه بر فاجعه زیست محیطی معیشت کشاورزان لرستانی را تحت تاثیر قرار داده است.

این رودخانه در سنوات گذشته یکی از پرآب‌ترین و خروشان‌ترین رودخانه‌های کشور بود اما اکنون به خاطر خشکسالی، کشت بی رویه محصولات آبدوست، عدم اجرای الگوی صحیح کشت و سوء مدیریت خشک شده و علاوه بر وقوع یک فاجعه زیست محیطی، اقتصاد و معیشت جمعیت زیادی از مردم مناطق خرم‌آباد، بیرانشهر، چگنی، سلسله و دلفان، معمولان و پل‌دختر که وابسته به رودخانه کشکان است به خطر افتاده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
سلام
کاملا خشک شده . بنده خودم چند روز پیش همین پل کشکان رو از نزدیک دیدم که عکسش رو گذاشتید . حتی قطره ای آب از زیر پل رد نمبشه یعنی کلا مثل بیابان شده وهرجا نگاه می کنی فقط ریگ هست و شن .
قابل توجه مسوولین مملکتی که فریب دروغ ها ی نمایندگان لرستان رو که دنبال تکمیل سد معشوره بر روی رودخانه کشکان هستند نخورند . این نمایندگان هیچ اطلاع درستی از زندگی مردم حوزه کشکان و عواقب ایجاد سد در مسیر رودخانه ندارند
سیل سال 98 هم که بی سابقه بود نمیتواند بهانه ای برای احداث سد برای مهار سیلاب باشد . اون سیل که شاید از صدها سال قبل تا ب امروز اتفاق نیفتاده خوبیش این بود که بستر رود خانه که طی ده ها سال توسط مردم اشغال شده بود مشخص کرد و اگر باز هم تکرار شود دیگر ان خسارات را ب وجود نخواهد اورد زیرا مردم حد وحدود خود و رودخانه را فهمیده اند و دبگر بی احتیاطی نخواهند کرد ومجبورند جهت جلوگیری از خسارات سیل های احتمالی حریم رودخانه رو رعایت کنند . ضمن اینکه با وجود آن حجم اب و سیل سهگمین اما خسارات جانی بسیار پایین بود درحد شماره انگشتان یک دست . خسارت ها هم بیشتر به منازل و ساختمانهایی ک در بستر و حریم رودخانه ایجاد شده بود رسید .
منظور از توضیحات بالا این است که مسوولین مملکتی دقت کنند ک ساختن سد بر رودخانه کشکان خسارت و آسیب هایش بیش از خسارت سیلی که معلوم نیست دوباره با اون بزرگی تکرار شود خواهد بود وزندگی ومعبشت مردم رو از هم خواهد پاشید شک نکنید که همین الان هم خیلی از خانواده ها یحوزه کشکان بخصوص شهرستان چگنی بخش شاهیوند به ناچار به حاشیه تهران و کرج کوچ کرده اند و .....