مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: بر اساس آخرین آمار محصولات مختلف واحدهای صنعتی و تولیدی استان اصفهان به ۱۰۴ کشور صادر شده و امید است امسال میزان صادرات باز هم افزایش یابد.

امیرحسین کمیلی گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۴۴۸ قلم کالا از مبداء استان اصفهان به ۱۰۴ کشور صادر شد که ارزش صادرات استان در سال گذشته حدود یک هزار و ۳۵۰ میلیون دلار بود و پیش بینی می‌شود که امسال افزایش یابد و به یک هزار و ۶۷۶ میلیون دلار برسد.

او میزان صادرات و واردات استان اصفهان در وزن و ارزش در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ با رشد مواجه بود، گفت: عراق، افغانستان و امارات عمده کشور‌های هدف صادراتی اصفهان هستند.

کمیلی حوزه‌های مزیت دار صادرات در استان اصفهان را سنگ، فولاد، نساجی، صنایع دستی، قطعه سازی، فرش، الیاف پلی استر و طلا خواند و گفت: ۱۱ میز توسعه صادرات کشور در اصفهان تعریف شده است و ظرفیت‌های بالایی در این زمینه داریم.

به گفته او اصفهان در زمینه تولید پلی استر رتبه نخست را در کشور دارد همچنین در صنعت نساجی نیز مزیت ما فرش ماشینی است که حرف اول را می‌زند و اصفهان قطب تولید این محصول به ویژه در کاشان است.

کمیلی می‌گوید: اصفهان در زمینه تولید فرش دستباف نیز حرف اول را می‌زندبه طوری که در سال گذشته صادرات بالایی در این زمینه داشتیم، اما در سال‌های گذشته به دلیل برخی سیاست‌ها با مشکلاتی برای صادرات فرش دستباف مواجه بودیم.

اوبا اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان در زمینه‌های صنایع دارویی، محصولات شیمیایی، فراورده‌های لبنی، مواد پلاستیکی، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی، ورقه‌های فولاد، قطعات خودرو، خودرو، لوازم خانگی، سیمان، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی گفت: با همت مسئولان و بخش خصوصی و برطرف شدن برخی از موانع موجود، می‌توان میزان صادرات را در سال‌های آینده افزایش داد.

کمیلی از جمله مسائل پیش روی صادرات را بانکی، مالی، گمرکی، تجاری، حمل و نقل، سیاسی و دیپلماسی اقتصادی با دیگر کشور‌ها عنوان کردو گفت: لازم است اطلاع رسانی لازم به تاجران ما در زمینه‌های مربوط به قوانین و مقررات صادرات در کشور‌های دیگر صورت گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اصفهان ظرفیت‌های بسیار خوب سخت افزاری و نرم افزاری برای صادرات در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات داردهمچنین برقراری ارتباط خوب و مناسب با کشور‌های هدف صادراتی به کاهش هزینه‌های صادرات و تسهیل در فرایند‌ها کمک بسیاری می‌کند.

حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی در استان اصفهان فعال است.

۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی، ۴۵ درصد فولاد، ۵۵ درصد مصنوعات طلا، ۲۰ درصد فراورده‌های نفتی، ۴۵ درصد مصالح ساختمانی و سنگ، ۷۰ درصد فرش و بافت فرش، ۴۵ درصد نساجی و ۲۵ درصد تشکیلات پزشکی و دارویی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود و سهم ۱۱.۷ درصدی در حمل و نقل کالا دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار