مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از آغاز عملیات مرمت و بهسازی خانه یزدانی این شهرستان خبر داد.

عرب گفت: عملیات مرمت و بهسازی خانه یزدانی با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان آغاز شده است که در این مرحله از مرمت، جمع‌آوری اندود فرسوده پشت‌بام و سبک‌سازی، جمع‌آوری سقف اتاق ورودی به دلیل تخریب زیاد، پی‌سازی و استحکام‌بخشی دیوار و اجرای مجدد سقف، اجرای دیوار آجری، اجرای قوره گل، اجرای مجدد اندود کاه‌گل، اجرای سقف، ساخت اتاق متناسب و قرینه خانه یزدانی در سمت دیگر حیاط و در کنار ورودی خانه رفیعی و نماسازی و بام سازی کامل انجام می‌شود.

او گفت: عمده عملیات مرمتی پیش‌بینی شده برای حیاط مشترک خانه‌های تاریخی یزدانی و رفیعی است و طبق طرح تهیه شده این حیاط به بوستان محله‌ای تبدیل خواهد شد که البته با اعتبار پیش‌بینی شده تکمیل نخواهد شد.

عرب گفت: همچنین همزمان با شروع مرمت خانه یزدانی، عملیات مرمت خانه رفیعی از سوی مالک بنا (شهرداری سرایان) شروع شده است و سبک‌سازی بام و بام سازی مجدد به‌صورت اصولی در مرحله اول انجام می شود.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: خانه یزدانی برای تبدیل شدن به موزه تخصصی صنایع‌دستی شهرستان مرمت می‌شود و امیدواریم در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مرمت بنا پیش‌بینی و تأمین شود.

خانه یزدانی سرایان با شماره ۲۳۹۰۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در تملک وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.