مدیر امور صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نیاز ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی این استان به ساخت صنایع تبدیلی و فرآوری خبر داد.

باس آقامیری گفت : در استان ۱۱۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود دارد که  از این تعداد ۲۰ واحد غیرفعال و ۲۶ واحد نیز با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در حال فعالیت هستند.

او گفت: مابقی واحد‌های تولیدی نیز با ظرفیت‌های مختلف بالای ۵۰ درصد کار می‌کنند.

آقامیری گفت : بیشترین مشکل واحد‌های غیرفعال و یا واحد‌هایی که با ظرفیت کم در حال کار کردن هستند نبود و یا کمبود نقدینگی است.

به گفته آقا میری  برخی از صنایع کشاورزی نیز با ضعف مدیریتی مواجه هستند به عنوان مثال کشتارگاه صنعتی بجنورد ظرفیت تولید سالانه ۱۳ هزار تن گوشت قرمز را دارد، اما در حال حاضر فقط با ۱۰ درصد ظرفیت در حال کار کردن است.

 نتیجه ضعف مدیریتی در این واحد تولیدی سبب شده تا سالانه مقدار قابل توجهی دام زنده برای کشتار و تامین گوشت قرمز سایر استان به صورت زنده از استان خارج شود که هیچ مزیت اقتصادی برای استان نخواهد داشت.

او به کارخانجات لبنی نیز در استان اشاره کرد و گفت: ۱۲ واحد لبنی در این استان وجود دارد که ببشترین واحد‌های صنایع کشاورزی غیرفعال در این استان مربوط به این حوزه است بطوریکه هم اکنون یک واحد با ظرفیت بالای ۵۰ درصدریال دو واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند و مابقی نیز غیر فعال هستند.

مدیر امور صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت :  یکی از مشکلات این واحد‌های تولیدی نبود سرمایه در گردش است، از سوی دیگر بیشتر این واحد‌های تولیدی در زمانی در این استان راه اندازی شده اند که شیر یارانه‌ای در مدارس و فروشگاه‌ها توزیع می‌شد و برای تولید این محصولات راه اندازی شده اند.

او گفت : در حال حاضر این واحد‌های تولیدی قادر به تولید شیر‌های استرلیزه و یا سایر محصولات لبنی نیستند در نتیجه توان رقابت را با دیگر صنایع لبنی نیز ندارند.

آقامیری گفت : در استان حدود یکی میلون و ۶۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌شود،  بخشی از محصولات کشاورزی به صورت تازه خوری استفاده می‌شود و بخشی نیز نیاز به صنایع تبدیلی، تکمیلی، انبار و سردخانه دارند که تاکنون برای ۵۰ درصد ظرفیت صنایع کشاورزی ایجاد شده و هنوز برای ۲۵ درصد نیز باقی مانده که باید صنایع کشاورزی ایجاد شود.

هم اکنون  بیشتر در حوزه باغبانی نیاز به راه اندازی صنایع تولید انواع کمپوت، کنسانتره و آب میوه گیری است که در این حوزه کمبود‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

او گفت : البته در حوزه سردخانه این محصولات، و چیپس اقدامات خوبی انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.