برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۷ هکتار گلستان‌های خراسان شمالی آغاز شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح زیر کشت امسال حدود ۴۶۷ هکتار است که بواسطه بهره مندی از تسهیلات تصبره ۱۸ و منابع داخلی صندوق کار آفرین و نیز یارانه نهال، ۲۵ هکتار افزایش دارد.

عفتی گفت : تولید امسال علی رغم سرمای آخر زمستان، بدلیل وضیعت بارندگی و هوای متعادل ۶۰ روز اول سال، حدود ۱۷۰۰ تن برآورد می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : بر آورد برداشت عرقیات، گلاب و غنچه خشک و دیگر مشتقات حدود ۱۰۰ تن خواهد بود و بیشتر این محصولات به کاشان، مشهد، شهر‌های شمالی و تهران ارسال می‌شود و معمولا به صورت فله‌ای و کیلویی و بدون بسته بندی و برند است. اکثر مراکز گلاب گیری هم سنتی و در مقیاس خانگی بوده و دو مرکز گلاب گیری نیمه صنعتی در استان وجود دارد.

به گفته عفتی بیشترین سطح زیرکشت متعلق به شهرستان اسفراین و کمترین مربوط به شهرستان جاجرم است و بر اساس آمایش سرزمین و با توجه به مزایای مقاوم به خشکی و سرما، مقاوم به آفات وبیماریها، مصارف ماده اولیه صنایع تبدیلی و بسته بندی و صادراتی، جاذبه توریستی و گردشگری، تولیدمحصول ارگانیک و... امکان افزایش سطح زیر کشت تا هزار هکتار در استان وجود دارد و جز اهداف جهش تولید تصویب شده است.

گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذا‌ها و دمنوش‌ها دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.