آئین ظهر شهادت حضرت جوادالائمه (ع) با سخنرانی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی روز پنجشنبه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

آیت الله احمد علم الهدی گفت: شناخت موقعیت خاص امام جواد (ع) در اوضاع سیاسی آن روز یکی از مباحث مهم مطرح شده در روز شهادت حضرت به شمار می‌رود.

او گفت: آن‌ها به عنوان دشمن در مقام کینه توزی و انتقام به عزیزان پیامبر (ص) و ائمه (ع) ظلم می‌کردند که اوج این ظلم را یزید در مقابل سیدالشهدا (ع) انجام داد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جنایت بنی عباس بدتر از بنی امیه بود. آن‌ها هم نسبت به ائمه (ع) دشمنی نشان می‌دادند و بر اساس اینکه امامان معصوم (ع) را رقیب قدرت خود می‌دیدند و هم اینکه می‌خواستند مقام امامت و فضیلت آن‌ها را در استخدام حکومت جابرانه خود درآورند، با ائمه (ع) دشمنی می‌کردند.

علم الهدی گفت: مامون می‌خواست امامت را در خلافت ادغام کند تا جریانی به نام امامت در بین مسلمان‌ها مطرح نباشد که با تدبیر وجود امام هشتم (ع) و با قدرت سیاسی بالایی که امام رضا (ع) به خرج داد، نه تنها نتوانست به هدف خود برسد بلکه میدان برای توسعه امامت و ترویج آن بوسیله آن حضرت باز شد.

او گفت: با حسن تدبیر امام رضا (ع) و امام جواد (ع) و استفاده از فضا‌هایی که مامون ایجاد کرده بود مسئله امامت و تشیع در امت اسلام رسمی شد و به صورت یک جریان عظیم در حال توسعه درآمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.