سران کشورهای عضو ناتو پس از نشست مادرید، به تکرار ادعاهای خود درباره روسیه پرداخته و خواستار توقف حملات به اوکراین شدند.

کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (چهارشنبه) پس از نشستی که در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار کردند، با انتشار بیانیه‌ای به تکرار ادعا‌های خود درباره روسیه پرداخته و حمایت خود از اوکراین را اعلام کردند.

در بیانیه منتشر شده در وبگاه ناتو در ابتدا با بیان آنکه سران کشور‌ها و دولت‌های عضو ناتو به دلیل شرایط کنونی در اوکراین گردهم آمده‌اند، نوشتند: «ما با زمان حساسی برای امنیت و صلح و ثبات بین‌المللی روبه‌رو هستیم. ما با اتحاد و همبستگی در کنار هم می‌ایستیم و بر پیوند پایدار فراآتلانتیک بین ملت‌های خود تأکید داریم. ناتو یک اتحاد دفاعی است و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند. ناتو اساس دفاع جمعی ما و انجمن ضروری برای مشورت‌ها و تصمیم‌گیری‌های امنیتی میان متحدان باقی می‌ماند. در شرایط امنیتی کنونی که به شدت شاهد تغییر هستیم، این اجلاس نقطه عطفی در تقویت اتحاد ما و تسریع انطباق با آن است. ما در تعهد خود به دموکراسی، آزادی فردی، حقوق بشر و حاکمیت قانون متحد هستیم. ما به قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند هستیم. ما متعهد به حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین هستیم.»

این بیانیه در ادامه، ادعاها درباره حملات روسیه به اوکراین را تکرار کرده و افزوده است: «ما جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم، زیرا به شدت امنیت و ثبات بین‌المللی را تضعیف می‌کند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. ظلم وحشتناک روسیه باعث رنج‌های انسانی و جابه‌جایی‌های عظیم شده است که زنان و کودکان را تحت تاثیر قرار داده است. روسیه باید مسئولیت کامل این فاجعه انسانی را بر عهده بگیرد و دسترسی ایمن، بدون مانع و پایدار به کمک‌های بشردوستانه را فراهم کند. متحدان با ذینفعان مربوطه در جامعه بین‌المللی کار می‌کنند تا همه کسانی که مسئول جنایات جنگی، از جمله خشونت جنسی مرتبط با درگیری هستند، پاسخگو باشند. روسیه همچنین از روی عمد بحران غذا و انرژی را تشدید کرده و میلیارد‌ها نفر را در سراسر جهان با اقدامات نظامی خود تحت تأثیر قرار داده است. متحدان از نزدیک برای حمایت از تلاش‌های بین المللی برای فعال کردن صادرات غلات اوکراین و کاهش بحران جهانی غذا کار می‌کنند. روسیه باید فورا این جنگ را متوقف کند و از اوکراین خارج شود و بلاروس هم باید به همدستی خود در این جنگ پایان دهد.»

دربند چهارم این بیانیه مقام‌های ناتو از حضور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، در نشست این ائتلاف نظامی استقبال کرده و افزودند: «ما همبستگی کامل خود با دولت و مردم اوکراین در دفاع قهرمانانه از کشورشان را اعلام کرده و حمایت تزلزل ناپذیر خود را از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در محدوده مرز‌های شناخته شده بین‌المللی تا آب‌های سرزمینی این کشور را بیان می‌کنیم. ما همچنان به حمایت سیاسی و عملی خود از اوکراین ادامه خواهیم داد و به طور مشترک با اوکراین، درباره یک بسته حمایتی تقویت شده تصمیم گرفته‌ایم. این بسته تحویل تجهیزات دفاعی غیر کشنده را تسریع می‌کند، دفاع سایبری و انعطاف‌پذیری اوکراین را بهبود می‌بخشد و از مدرن‌سازی بخش دفاعی آن در دوران گذار برای تقویت قابلیت همکاری بلندمدت حمایت می‌کند.»

در بخشی دیگر از این بیانیه اعلام شد که سران ناتو در مادرید با مقام‌های کشور‌هایی از جمله «استرالیا، فنلاند، گرجستان، ژاپن، جمهوری کره، نیوزلند، سوئد و اوکراین» ملاقات کرده و همچنین تبادل نظر با رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اروپا نشر انجام شده است.

آن‌ها همچنین اعلام کردند: «ما از تعامل با وزرای خارجه اردن و موریتانی و همچنین وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین استقبال کردیم. با توجه به تغییر محیط امنیتی در اروپا، ما تصمیم گرفته‌ایم اقدامات جدیدی را برای افزایش حمایت سیاسی و عملی مناسب از شرکایمان از جمله بوسنی و هرزگوین، گرجستان و جمهوری مولداوی اتخاذ کنیم. ما با آن‌ها برای ایجاد یکپارچگی و انعطاف‌پذیری، توسعه قابلیت‌ها و حفظ استقلال سیاسی کار خواهیم کرد و از طرفی هم حمایت خود را از شرکای جنوب افزایش خواهیم داد.»

ساعاتی پیش «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو، در بیانیه پایانیه در نشست سران ناتو در مادرید، گفت: «متحدان یک بسته کمکی جامع به اوکراین که شامل تامین امنیت و ارسال تجهیزات نظامی و سیستم‌های ضد هوایی است را تایید کرده‌اند. سران کشور‌های متفقین تصمیمی تاریخی گرفته و از فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو دعوت کرده‌اند. دعوت از فنلاند و سوئد برای عضویت در این ائتلاف نشان می‌دهد که در‌های ائتلاف همچنان باز است.» وی همچنین گفت اوکراین بایستی خود را برای جنگی طولانی مدت آماده کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۰۹ تير ۱۴۰۱
فتنه گرای خونریز هم همینطور
آخرین اخبار